An overview of the «banda típica» (traditional band) of the province of Chumbivilcas, department of Cuzco, Peru

Authors

  • Hubert Ramiro Cárdenas Coavoy Investigador independiente

    Graduated in Anthropology from the National University of San Antonio Abad of Cusco and student of the Master in Musicology from the Pontifical Catholic University of Peru. He was manager and coordinator of the collection Traditional music of the Cusco region, phonographic productions Su majestad the huayno, Workshop of creation and recovery of sound files Memorias Sonoras del Cusco and member of the team that promotes the creation of the Fonoteca Cusco, activities developed by the Decentralized Directorate of Culture of Cusco, Ministry of Culture of Peru. He integrates the musical projects Despondent Chants and La Base - Punk roll vernakular. His interests are participatory research, safeguarding and dissemination of traditional and popular music. He published Chicha music, tropical Andean music in the city of Cuzco (2014) and Ayarachi de Huaylla Huaylla (2015).

DOI:

https://doi.org/10.18800/anthropologica.201801.002

Keywords:

Traditional music, traditional band, turupukllay, wakawaqra, Chumbivilcas, Cuzco

Abstract

This text is an ethnographic and sound approach to the «banda típica» (traditional band), one of the traditional musical groups with the greatest presence in the festivities of the districts and peasant communities of the province of Chumbivilcas, department of Cuzco, Peru. It is a descriptive work that examines the places where the band participates, the manner of dressing of its members, its instrumental composition and organization, the subject of the musical themes they interpret and their characteristic toques, exemplified by sound files recorded during field work and stored on the Internet to accompany this article.
The field work began in March 2015 and gathers information obtained through participant observation, informal conversations, as well as individual and group interviews with traditional and popular musicians in the framework of the anniversary of the province of Chumbivilcas, (June 21, district de Santo Tomás); festivity of the of the Virgin of the Nativity, (September 8, district of Santo Tomás) and festivity of the of the Señor Justo Juez de Patapampa, (day of «compadres”, peasant community of Pfuisa, district of Llusco). Among the main findings is that the typical band has managed to adapt to the vertiginous changes of time due to the close link that it keeps with the turupukllay or «game of bulls», custom that is celebrated in the main festivities of the province of Chumbivilcas.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bolaños, César (1985). La música en el antiguo Perú. En La música en el Perú (pp. 1-64). Lima: Patronato Popular Pro Música Clásica.

Castro, Jesús (1999). La ganadería en el Perú: ayer y hoy. Boletín. Museo de Arqueología y Antropología, 2(7), 12-14. Lima: Museo de Arqueología y Antropología.

Díaz, Rafael (2013). La flauta traversa del Nuevo Mundo surgió en Tiwanaku. Revista Musical Chilena, LXVII(219), 12-41. Santiago de Chile: Universidad de Chile. https://doi.org/10.4067/s0716-27902013000100002

Gobierno Regional Cusco (2013). Memoria descriptiva del informe comunal: Provincia Chumbivilcas. Cusco, Área Antropología.

Instituto Nacional de Cultura (1978). Mapa de los instrumentos de uso popular en el Perú. Lima: INC, Oficina de Música y Danza.

Latham, Alison (2008). Diccionario enciclopédico de la música. México, D.F.: Fondo de Cultura Económica.

Matos, José (1984). Desborde popular y crisis del Estado. El nuevo rostro del Perú en la década de 1980. Lima: Instituto de Estudios Peruanos.

Montes, Edmundo (2013). Etnohistoria y misceláneas de Llusco. Tomo I. Cusco: ValleGrafp. Montes, Edmundo (2016). Las wankas de Chumbivilcas. Literatura quechua del Ande. Arequipa: Arte Link E.I.L.R.

Museo Nacional de Antropología y Arqueología (1981). Exposición «Música y danza en el Antiguo Perú». Lima: Museo Nacional de Antropología y Arqueología.

Pinto, Arturo (1993). El waqra phuku. Boletín de Lima, mayo, 87, 27-31. Lima.

Ráez, Manuel (1998). Los ciclos ceremoniales y la percepción del tiempo festivo en el valle del Colca (Arequipa). En Música, danzas y máscaras en los Andes (pp. 253-297). Lima: Instituto Riva-Agüero de la Pontificia Universidad Católica del Perú.

Ráez, Manuel (2002). En los dominios del cóndor: fiesta y música tradicional del valle del Colca. Lima: Instituto Riva-Agüero de la Pontificia Universidad Católica del Perú.

Robles, Román (2000). La banda de músicos. Las bellas artes musicales en el sur de Ancash. Lima: Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Ciencias Sociales, Instituto de Investigaciones Histórico Sociales.

Roel, Josafat (1975). Entrevista, Lima, enero de 1975. En Fernando García (1978). Algunos aspectos de la trompeta en el Ande peruano (II), Boletín Música, 69, 3-19. marzo-abril. La Habana: Casa de las Américas.

Romero, Raúl (1985). La música tradicional y popular. En La música en el Perú (pp. 215-283). Lima: Popular Pro Música Clásica.

Romero, Raúl (1998). Cambio musical y resistencia cultural en los Andes centrales del Perú. En Música, danzas y máscaras en los Andes (pp. 21-60). Lima: Instituto Riva-Agüero de la Pontificia Universidad Católica del Perú.

Romero, Raúl (2008). Instrumentos musicales andinos. En Fiesta en los Andes: ritos, música y danzas del Perú (pp. 166-197). Lima: Fondo Editorial de la Pontificia Universidad Católica del Perú.

Tamayo, José (1978). Historia social del Cuzco republicano. Lima: Industrial.

Villena, Arturo (1987). Qorilazo y región de refugio en el contexto andino. Cusco: Papelería Peñarol.

Published

2018-07-17

How to Cite

Cárdenas Coavoy, H. R. (2018). An overview of the «banda típica» (traditional band) of the province of Chumbivilcas, department of Cuzco, Peru. Anthropologica Del Departamento De Ciencias Sociales, 36(40), 11–38. https://doi.org/10.18800/anthropologica.201801.002