The novel from up above and the Anthropology from down below. Argueda’s foxes as experimental etnography
DOI:
https://doi.org/10.18800/anthropologica.201101.006Keywords:
Arguedas, Experimental ethnography, Ethnographic realism, Socio-literatureAbstract
This article elaborates a reading of The Fox from up above and the Fox from down below by Jose Maria Arguedas, from an anthropological perspective, making it dialogue with the genre of experimental ethnography, framed within the positivist paradigm crisis in social sciences. This book aims to describe a complex intercultural context, developing a textual formula with higher powers than the indigenous novel approach or traditional ethnographic realism. While Arguedas has no scientific pretensions, his novel opens and reflects aspects of reality using resources such as collage, myth as historical background and polyphonic perspective through the discourse of social actors within the play. This makes evidence of his training as an ethnologist who is at once literary, enrolling in the phenomenon of blurred genders and the re-figuration of social thought (Geertz 1980). It starts from the novel in its entirety and the accompanying diaries, highlighting certain passages and nourishes of theoretical perspectives relating to ethnography, demonstrating the complexity of the arguedian style, such as theoretical and epistemological questions of anthropology in the second half of the twentieth century.
Downloads
References
Arguedas, José María. 1988 [1971]. El zorro de arriba y el zorro de abajo. Lima: Editorial Horizonte.
Ávila, Francisco de. 1966 [1598]. Dioses y hombres de Huarochirí. Narración quechua recogida por Francisco de Ávila (¿1598?). Edición bilingüe. Traducción de José María Arguedas. Estudio biobibliográfico de Pierre Duviols. Lima: Instituto de Estudios Peruanos, Museo Nacional de Historia.
Barnet, Miguel. 1979. «La novela-testimonio: socio-literatura. En La Canción de Rachel. Barcelona: Laia, pp. 125-150.
Clifford, James. 2001. «Sobre la autoridad etnográfica». En Dilemas de la cultura. Antropología, literatura y arte en la perspectiva posmoderna. Barcelona: Gedisa, pp. 39-77.
Cornejo Polar, Antonio. 1973. Los universos narrativos de José María Arguedas. Buenos Aires: Losada.
Geertz, Clifford. 1989. El antropólogo como autor. Barcelona: Paidós.
Geertz, Clifford. 2003 [1980]. «Géneros confusos: la refiguración del pensamiento social». En Carlos Reynoso (comp.). El surgimiento de la antropología posmoderna. Barcelona: Gedisa, pp. 63-77.
Lienhard, Martin. 1998. Cultura andina y forma novelesca. Zorros y danzantes en la última novela de Arguedas. México, D. F.: Ediciones Taller Abierto.
Malinowski, Bronislaw. 2001. Los argonautas del Pacífico Occidental. Barcelona: Ediciones Península.
Marcus, George y Dick Cushman. 2003 [1981]. «Las etnografías como textos». En Carlos Reynoso (comp.). El surgimiento de la antropología posmoderna. Barcelona: Gedisa, pp. 171-213.
Reynoso, Carlos. 2003. «Presentación». En Carlos Reynoso (comp.). El surgimiento de la antropología posmoderna. Barcelona: Gedisa, pp. 11-60.
Ricoeur, Paul. 2008. Hermenéutica y acción. De la hermenéutica del texto a la hermenéutica de la acción. Buenos Aires: Prometeo Libros. 141 ANTHROPOLOGICA/AÑO XXIX, N° 29
Sales, Dora. 2005. «La etnoliteratura de José María Arguedas: migración indígena y babelización de la ciudad en el Zorro de Arriba y el Zorro de Abajo». Revista de Dialectología y Tradiciones Populares, LX(1): 141-164. España.



