Facultad del lenguaje: la “hipótesis de solo ensamble” y la especificidad de dominio

Authors

  • Liza Skidelsky Universidad de Buenos Aires

    Doctora en Filosofía por la Universidad de Buenos Aires. Ha sido becaria postdoctoral en New York University e Investigadora Visitante en University of Massachussets y Center for Cognitive Science, Rutgers. Es profesora del Departamento de Filosofía de la Universidad de Buenos Aires, de la Universidad de Tres de Febrero, e Investigadora Independiente del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET). Ha sido miembro de la comisión directiva de la Asociación Filosófica Argentina (AFRA). Actualmente es directora de proyectos de investigación financiados por ANPCyT, CONICET y UBA. Asimismo, dirige becarios estudiantes, doctorales, posdoctorales e investigadores del CONICET. Sus principales áreas de investigación son la filosofía de la ciencia cognitiva, la metafísica y filosofía de la mente, y la filosofía de la lingüística. Es autora de Representaciones mentales. Donde la filosofía de la mente y de la ciencia cognitiva se equivocaron (2015) y ha coeditado Cuestiones mentales (2009), Conceptos (2010), y Temas de Filosofía de la Psicología (en prensa). Ha publicado numerosos artículos en libros y revistas especializadas nacionales y de Alemania, Brasil, Corea del Sur, España, Estados Unidos, México, Perú, y Puerto Rico. Sus publicaciones incluyen, entre otras, “Faculty of Language, Functional Models, and Mechanisms” (Journal of Cognitive Science, 2013) y “Metaphysics” (en A Companion to Latin American Philosophy, Willey-Blackwell, 2009).

DOI:

https://doi.org/10.18800/arete.201802.008

Keywords:

minimalist program, biolinguistics, assembly, universal grammar

Abstract

“Faculty of Language: the ‘Assembly-Only Hypothesis’ and Domain Specificity”. The faculty of language was always considered as the paradigm of a cognitive capacity that illustrates the property of domain specificity. In the minimalist-biolinguistic approach, this property seems to blur. However, the reason usually cited (for example, universal grammar is now “less rich”), does not seem adequate from the point of view of the conceptual coherence of the notion of domain specificity. In this paper I will distinguish between a sense of specificity of domain that is interesting  or useful for cognitive research and another vacuous one.
I will show that if the analysis of the notion of domain specificity is conceptually coherent and the available empirical evidence is accepted, then these constitute the reasons why domain specificity cannot be attributed to the faculty of language under the assembly-only hypothesis.

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2018-11-20

How to Cite

Skidelsky, L. (2018). Facultad del lenguaje: la “hipótesis de solo ensamble” y la especificidad de dominio. Areté, 30(2), 357–385. https://doi.org/10.18800/arete.201802.008

Issue

Section

Articles