The Moral Hazard and the Regulation of the Quality of Public Services

Authors

  • Aresio Antonio Viveros Zuazo Universidad de Lima

    Abogado egresado de la Facultad de Derecho y Ciencias Políticas de la Universidad de Lima, graduado con distinción Magna Cum Laude en el año 2005. Ha culminado exitosamente el Post Grado de Derecho de la Energía de la Pontificia Universidad Católica del Perú y la Maestría en Gestión de la Energía en la Universidad ESAN. En el ámbito académico, es profesor del Diplomado de Especialización
    en Regulación – Servicios Públicos y Obras de Infraestructura de la Universidad San Martín de Porres. Inició su experiencia laboral con prácticas pre-profesionales en estudios jurídicos de reconocido prestigio en el año 2002, ingresando en el año 2004 a Luz del Sur S.A.A.. El Dr. Viveros se incorporó al Estudio Navarro, Ferrero & Pazos Abogados en el año 2008, siendo a la fecha Socio del Estudio.

Keywords:

Public services, Quality, Information asymmetry, Moral hazard, Regulation

Abstract

One of the main purposes of a Regulatory Agency is to monitor the quality of the service that regulated companies provide to its final users, in order to achieve an improvement in its performance and verify compliance with minimum quality standards that legislation impose on the concessionaires of public services.
Given the asymmetry of information that tends to exist between the companies providing public services and the regulator, the decision by the latter allows them to reduce the costs that must be incurred to provide a service with appropriate quality standards, in order to maximize their benefits; and prevents the regulator to oversee such a service and take necessary corrective actions for the population. This conflict of interest is known as moral hazard.
This article identifies and describes the situations in which moral hazard can occur, proposing the use of incentives to resolve the conflict.

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Published

2015-09-20

How to Cite

Viveros Zuazo, A. A. (2015). The Moral Hazard and the Regulation of the Quality of Public Services. Derecho & Sociedad, (45), 45–52. Retrieved from https://revistas.pucp.edu.pe/index.php/derechoysociedad/article/view/15223

Issue

Section

Derecho Regulatorio e Inversión Privada