Etnomarketing: business strategies from cultural roots

Authors

  • Nicolás Ortiz Pontificia Universidad Católica del Perú

    Magíster en Antropología por la Universidad Nacional Mayor
    de San Marcos (UNMSM), Magíster en Marketing por
    la Universidad del Pacífico y Licenciado en Comunicaciones
    por la Universidad de Lima. Docente en la Pontifica
    Universidad Católica del Perú, en la Universidad Peruana
    de Ciencias Aplicadas (UPC) y en la Universidad ESAN.
    Consultor de proyectos a nivel internacional y nacional.
    Director de Etnomarketing.pe, consultora en códigos de
    negocios.

DOI:

https://doi.org/10.18800/360gestion.201601.005

Keywords:

etnomarketing, anthropology, consumption, marketing, communication

Abstract

This article focuses on the changes that took place in consumer studies starting with the collectivist focus that etnomarketing offers in the digital age, the same that separates itself from a rational and individualist vision. Firstly, the main difficulties that the cerebral-rational point of view confronts are described, point of view from which it is considered that human beings differentiate themselves from the other species by their capacity to choose freely and rationally. Secondly, a sociocultural approach of consumption anthropology applied to business (etnomarketing) that evolves towards the view of the consumers as immerse in different social contexts, and that organize their comprehension of the world starting from their culture, is proposed. Finally, some considerations are made about the challenges of understanding the consumers in the age of social networks.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arellano, Rolando (2010) Al medio hay sitio. Lima: Planeta.

Ariely, Dan (2008) Las trampas del deseo. Buenos Aires: Ariel.

Augé, Marc (2008) Hacia una antropología de los mundos contemporáneos. Barcelona: Gedisa.

(1998) Los no lugares. Barcelona: Gedisa.

Badot, Olivier y Otros (2009) The Contribution of Ethnology to Research in Consumer and Shopper Behavior: toward Ethnomarketing. Londres: Recherche et Applications en Marketing, vol. 24, n 1.

Bourdieu, Pierre (1988) La distinción: criterio y bases sociales del gusto. Madrid: Alfaguara.

Deleuze, Gilles (2005) Lógica del sentido. Barcelona: Paidós. (1980) Diálogos. Valencia: Pre-textos

Diaz - Albertini, Javier (2000) Nueva cultura de trabajo en los jóvenes de la clase media limeña. Lima: Universidad de Lima.

Douglas, Mary y Baron Isherwood (1990) El mundo de los bienes: hacia una antropología del consumo. México: Grijalbo.

Foucault, Michael (1990) Tecnologías del yo. Barcelona: Paidós.

García Canclini, Néstor (1995) Consumidores y Ciudadanos, México: Grijalbo.

Geertz, Clifford (1989) El antropológo como autor. Barcelona: Paidós.

Hevia, Julio (2002) Lengua y devenires en pugna. En torno a la posmodernidad. Lima: Universidad de Lima.

Huber, Ludwig (2002) Consumo, cultura e identidad en el mundo globalizado. Lima: IEP.

Hofstede, Geert (2005) Cultures and Organizations: Software of the Mind. Segunda Edición. New York: McGraw Hill.

Culture’s Consequences: International Differences in Work-Related Values(1980). Beverly Hills: Sage Publications.

Páramo, Dagoberto (2008) Etnomarketing, La dimensión cultural del marketing. Bogotá: Uninorte.

Pazos, Jacinto (2014) Micronegoscios y Megamercados, Tesis para optar por el grado de Doctorado en Antropología. Lima: UNMSM.

Signorellli, Amalia (1999) Antropología urbana. Barcelona: Universidad Autónoma Metropolitana.

Veblen, Thorstein (1955) Teoría de la clase ocios. Madrid: Alianza Editorial.

Published

2016-05-26

How to Cite

Ortiz, N. (2016). Etnomarketing: business strategies from cultural roots. 360: Journal of Management Sciences , 1(1), 136–148. https://doi.org/10.18800/360gestion.201601.005

Issue

Section

Articles