Contrast of a knowledge management model in a public university in central Mexico

Authors

  • Cruz García Lirios Universidad Nacional Autónoma de México

    Estudios de doctorado en Psicología Social y Ambiental, Universidad Nacional Autónoma de México. Profesor de asignatura en la Universidad Autónoma del Estado de México, en la Unidad Académica Profesional Huehuetoca y en la Academia de Trabajo Social. Ha desarrollado una línea de investigación en cibercultura política.

  • Javier Carreón Guillén Universidad Nacional Autónoma de México
  • Rosa María Rincón Ornelas Universidad de Sonora

    Doctora en Ciencias Administrativas y profesora a tiempo completo de la Universidad de Sonora. Es investigadora titular «B» de la Academic Transdisciplinary Network y directora de Gestión Investigativa.

  • Eyder Bolivar Mojica Universidad Santo Tomás
  • Arturo Sanchez Sánchez Universidad Autónoma de Tlaxcala
  • Gilberto Bermudez Ruiz Universidad del Anahuac

DOI:

https://doi.org/10.18800/360gestion.201904.004

Keywords:

demands, resources, entrepreneurship, innovation, compliance

Abstract

Often, knowledge-generating organizations have been studied from the influence of their culture, structure and flexible and innovative processes, or from the influence of their leadership and the continuous training of their talents. In the present work, a higher education institution was well researched from the topics established in the specialized literature from 2010 to 2018, the discourses of key informants and the reliability as well as the validity of an instrument that measured its underlying factors. For this purpose, three investigations were carried out: One documentary, another qualitative and another correlational in order to specify a model for the study of the phenomenon in question. The results show a prevalence of knowledge generation as a second order construct and a representation of its dimensions around the categories of «alliances», «networks» and «climates», as well as a factorial structure around the motivation, innovation and communication of opportunities based on resources and capabilities. Lines concerning empathy, commitment and satisfaction are seen as factors that would increase the percentage of the total variance explained, which was 54%.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdiaziz, M., & Yassin, A. (2014)-Corporate Innovation and Organizational Performance: The Case of Somalia Telecommunication Industry. Proceding Kuala Lumpur International Business, Economics and Law Conference, 4(1), 260-271.

Carreón, J. (2016)-Desarrollo humano: gobernanza y emprendimiento social. México: Universidad Nacional Autónoma de México, Escuela Nacional de Trabajo Social

Carreón, J., & García, C. (2017)-Specification of a Model for Study of Vocational Training and Job. International Journal of Advances in Social Sciences and Humanities, 5(6), 13-18.

Carreón, J., Hernández, J.,García, C., & Bustos, J. M. (2017)-Factores perceptuales del neoliberalismo educativo en una IES del centro de México. Perspectiva, 15, 50-57.

Carreón, J., Hernández, J.,Quintero, M. L., García, C., & Mejía, S. (2016)-Redes de conocimiento en torno a la complejidad organizacional: aprendizaje de la autoregulación, disipación, adaptabilidad y dinamismo. Prospectivas en Psicología, 2(2), 57-70

Cherubini, A., Barbieux, D., Reichert, F. M., Tello, G., & Zawislak, P. A. (2016)-Innovation and Dynamics Capabilities of the Firm: Defining and Assessment Model. Administración de Empresas, 57(3), 232- 244.

Cleger, S. (2016)-TIC inteligentes en la innovación educativa.Científica, 26, 143-148.

Conto, F., Fiore, M., & La Sala, P. (2013)-The Role of Innovation in the Integration Processes of Integrated Projects of Food Chain: The Case of the Cherry Cultivation Chain in Apulia Region. Intellectual Economics, 7(18), 467-485.

Crossan, M., & Apaydin, M. (2010)-A Multi-Dimensional Framework of Organizational Innovation: A Systematic Review of Literature. Journal of Management Studies, 47(6), 1154- 1191. doi: http://doi.org/10.1111/j.1467- 6486.2009.00880.x

De Mello, M., Marx, A., & Salerno, M. (2012)-Organizational Structures to Support Innovation: How Do Companies Decide? Administración e Innovación, 9(4), 5-21. Recuperado de: https://www.redalyc.org/ pdf/973/97324897002.pdf

García, C. (2017)-Modelo de millennials emprendedores. Cambios y Permanencias, 8(2), 379-395.

García, C. (2018a)-Emprendimiento caficultor en migrantes de la región Huasteca del centro de México. Equidad y Desarrollo, 30, 119-147.

García, C. (2018b)-Interpretaciones de los discursos de gestión del conocimiento para la comprensión de narrativas de emprendimiento innovador. Inclusiones, 5, 96-111.

García, C. (2019a)-Configuración factorial exploratoria de la percepción de oportunidades emprendedoras. Caleidoscopio, 41, 1-13

García, C. (2019b)-Inteligencias y sabidurías organizacionales: redes de conocimiento en torno al aprendizaje de la complejidad. Psicogente, 22(41), 1-28.

García, C., Carreón, J., Hernández, J., Mendoza, D., Mejía, S., & Quintana, L. D. (2015)-Emprendimiento digital: estudio de caso con universitarios de comunicación en la Universidad Autónoma del Estado de México. Visión Gerencial, 14(2), 187-300.

García, C., Carreón, J., Hernández, J., Aguilar, J. A., & Rosas, F. J. (2016)-Contraste de un modelo de calidad de vida en estudiantes de la Universidad Autónoma del Estado de México. Visión Gerencial, 15(1), 8-43.

García, C., Carreón, J., & Hernández, J. 2017-Especificación de un modelo de estudio sobre emprendimiento para jefas de familia. Educere, 21(70), 679-685.

García, C., Carreón, J., Hernández, J., Bustos, J. M., & Quintero, M. L.

(2017)-Expected and perceived governance in a social rehabilitation center from Mexico City. International Journal of Advances in Social Science and Humanities, 5(5), 6-13.

García, C., Carreón, J., Hernández, J., Valdés, O., Bustos, J. M., & Sandoval, F. R.

(2017)-Agenda of the governance water services in a demarcation of Mexico City. Global Advances Research Journal of Agricultural Science, 6(10), 1-17.

García, C., Hernández, G., & Hernández, J. (2017)-Un análisis conductual en Millennials usuarios de telefonía móvil. Encuentros Multidisciplinares, 19(57), 1-8.

García, C., Quintero, M. L., & Carreón, J. (2017) Emprendimiento micro-caficultor en migrantes de San Luis Potosí, centro de México. Margen, 87, 1-15.

García, C., Bustos, J. M., Carreón, J., & Hernández, J. (2018)-Especificación de un modelo para el estudio de las expectativas desde su función mediadora. Enseñanza e Investigación en Psicología, 23(1), 75-81.

Génesi, M., Romero, N., & Tinedo, Y. (2011)-Comportamiento organizacional del talento humano en las instituciones educativas. Negotium, 18, 102-128.

Gómez, F. (2010)-Competencias profesionales en trabajo social. Portularia, 10, 51-63.

González, R., & García, F. (2011)-Innovación abierta: un modelo preliminar desde la gestión del conocimiento. Inteligible Capital, 7(1), 82-115. doi: http:// doi.org/10.3926/ic.2011.v7n1.p82-115

Guedes, S. M., Loiola, E., Andrade, F., & Da Costa, S. C. (2015)-Creativity and Innovation as Defined by Workers. Administración, 21(3), 549-576. Recuperado de: https://www.redalyc.org/ pdf/4011/401143287001.pdf

Henao, R., & Londoño, A. (2012)-Diseño de un modelo de dirección por competencias distintivas para las pymes exportadoras. Semestre Económico, 15, 197-223.

Jalonen, H. (2012)-The Uncertainty of Innovation: A Systematic Review of the Literature. Journal of Management Research, 4(1), 1-47.

Lewandoski, M. (2013)-How to monitor the effects of managerial innovation in public cultural institutions. Knowledge Management & Innovation, 1, 19-21.

Luoma-aho, V., Lappalainen, R., Uusitalo, O., Vos, M., Lämsä, A-M, Maaranen, P. (2012)-Added Value of Intangibles for Organizational Innovation. Human Technology, 8(1), 7-23. doi: http://doi. org/10.17011/ht/urn.201205141650

Marques, J. (2014)-Closed versus Open Innovation: Evolution or Combination? International Journal of Business and Management, 9(3), 196-203. doi: http://doi.org/10.5539/ijbm.v9n3p196

Molina, H. D., Cruz, M. G.,Carreón, J., & Rojano, S. M. (2017)-Molina, H. D., Cruz, M. G.,Carreón, J., & Rojano, S. M. in the Organization: A Reflection on a Mexican Photovoltaic Industry. An Empirical Framework Proposal. International Journal Advances in Social Science & Humanities, 5(11), 1-4.

Pérez, G., Valdés, O., & García, C. (2017)-Determinantes del habitus académico a partir de la gestión del conocimiento. Margen, 85, 1-12.

Prieto, M., & Villamor, P. (2012)-Libertad de elección, competencia y calidad. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado, 16, 150-162.

Rodríguez, J. (2011)-Los rincones de trabajo en el desarrollo de competencias básicas. Revista Docencia e Investigación, 21, 105-130.

Rodríguez, R., & Hechanova, M. (2013)-A Study of Culture Dimensions, Organizational Ambidexterity, and Perceived Innovations in Team. Journal of Technology Management and Innovation, 9(3), 21-33.

Rodríguez, R., Moreno, B., De Rivas, S., Álvarez, A., & Sanz- Vergel, A. (2010)-Positive Psychology at Work: Mutual Gains for Individuals and Organizations. Revista de Psicología del Trabajo y las Organizaciones, 26(3), 235-253. doi: http:// doi.org/10.5093/tr2010v26n3a7

Roger, E. (1983)-Theory of Innovation Diffusión. Nueva York:Prentice Hall.

Sánchez, A., Cruz, M. G., Carreón, J., & Molina H. D. (2017)-Model a Perception of Entrepreneurships: A Reflection on a Mexican Coffee Industry Through an Empirical framework proposal. Social Science Learning Education Journal, 2(11), 1-10.

Sánchez, A., Quintero, M. L., Sánchez, R., Fierro, E., & García, C. (2017)-Gobernanza del emprendimiento social: especificación de un modelo para el estudio de la innovación local. Nómadas, 51, 1-21.

Secanella, J. (2011)-Nuevas competencias para la empleabilidad de los estudiantes universitarios. Cuestión Universitaria, 7, 40-47.

Torrelles, C., Coiduras, J., Isus, S., Carrera, X., París, G., & Cela, J. (2011)-Competencia de trabajo en equipo: definición y categorización. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado, 15, 329-344,

Urbancová, H. (2013)-Competitive Advantage Achievement Through Innovation and Knowledge. Journal of Competitiveness, 5(1), 82-96. doi: http://doi.org/10.7441/joc.2013.01.06

Vázquez, E., Carreón, J., & Sánchez, A. (2017)-Knowledge Around the Strategies Alliances of Micro Coffee Producers. International Journal Environment, Agriculture & Biotechnology, 2(6), 3294-3302.

Villegas, E., García, C., & Hernández, T. J. (2018)-Establecimiento de una política de ciencia y tecnología para la incubación de microempresas innovadoras del conocimiento. Inclusiones, 5, 19-26.

Published

2019-09-25

How to Cite

García Lirios, C., Carreón Guillén, J., Rincón Ornelas, R. M., Bolivar Mojica, E., Sanchez Sánchez, A., & Bermudez Ruiz, G. (2019). Contrast of a knowledge management model in a public university in central Mexico. 360: Journal of Management Sciences , (4), 105–127. https://doi.org/10.18800/360gestion.201904.004

Issue

Section

Articles