Choreographing a Massacre: Memory and performance of the Accomarca Massacre in the Ayacuchan Carnival in Lima, Peru

Authors

  • Renzo Aroni University of California, Davis
    Es estudiante de doctorado en Historia de América Latina en la Universidad de California, Davis. Obtuvo una maestría en Antropología por la Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM) con la tesis «Sentimiento de Pumpin: Música, memoria y migración en Lima, Perú» (México, D.F.: UNAM, 2013) y es licenciado en Historia por la Universidad Nacional Mayor de San Marcos (UNMSM) con la tesis «Campesinado y violencia política en Víctor Fajardo (Ayacucho), 1980-1993» (Lima: UNMSM, 2009). Aroni ha realizado numerosas investigaciones sobre el conflicto armado interno y Sendero Luminoso, memoria y conmemoración, música y migración, y actualmente viene investigando la historia de los concursos del carnaval ayacuchano en Lima. Es miembro del Taller de Estudios sobre Memoria, Yuyachkanchik, y coautor del libro De víctimas a ciudadanos: Memorias de la violencia política en comunidades de la cuenca del río Pampas (Lima: EPAF, 2012). Correo electrónico: renzo.aroni@gmail.com

DOI:

https://doi.org/10.18800/anthropologica.201501.006

Keywords:

Accomarca massacre, Ayacuchan carnival, intergenerational memory, performance, choreography and music

Abstract

On August 14, 1985, during the long internal armed conflict between the Maoist guerrilla group Sendero Luminoso and the Peruvian state, an army patrol entered the Andean town Accomarca, located in the Ayacucho region, and killed 69 indigenous people, including children and elderly, alleged supporters of the insurgent group. The majority of survivors and relatives of victims were displaced to Lima and integrated into the victims’ organization and the Asociación Hijos del Distrito de Accomarca - AHIDA. Since 2011, on the occasion of the extradition from the United States of Lieutenant Telmo Hurtado, main person responsible of the massacre, the AHIDA has recreated the painful experience of the massacre through an annual Ayacuchan Carnival performance incor- porating choreography and testimonial songs to demand justice for the victims of the massacre. In addition, this carnivalesque performance involves children and young people who did not lived the massacre, but imagine, interpret and create their own memory by communicating with the survivors and participating in the cultural production of the event. In this article, I expose how survivors and relatives of victims remember the massacre and transmit their memories to their children through a carnivalesque performance. I describe the production of an intergenerational memory through the intergenerational transmission, which is constructed in the domestic space (family), the communal/institutional space (AHIDA), and the public space (Carnival). Surely, the occasion of the Carnival is a powerful spacefor the production of other forms of memory, and for the demand for justice through participatory choreographic and musical performance.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguirre, Carlos (2011). Terruco de m... Insulto y estigma en la guerra sucia peruana. Histórica XXXV(1), 103-139.

Aronés, Mariano (2003). El proceso de desmilitarización en Ayacucho. En Ludwig Huber (ed.), Centralismo y descentralización en Ayacucho. Lima: IEP.

Aroni, Renzo (2013). Sentimiento de pumpin: música, migración y memoria en Lima, Perú. Tesis para optar el grado de maestro en Antropología. México DF: UNAM.

Aroni, Renzo (2014). Carnaval ayacuchano en Lima. NoticiasSER.pe 5/3/2014. En línea: http://www.noticiasser.pe/05/03/2014/ayacucho/carnaval-ayacuchano-en-lima (consultado el 15 de junio de 2014).

Asociación para el Desarrollo Humano Runamasinchiqpaq (2008). Por la memoria de Accomarca. Aportes para la verdad, la justicia, y la reconciliación comu-nitaria. Lima: ADEHR.

Bajtin, Mijaíl (2003 [1987]). La cultura popular en la Edad Media y en el Renaci-miento. Madrid: Alianza Editorial.

Burt, Jo-Marie y Kristel Best Urday (2012). De confesiones y culpas. En NoticiasSER.pe. En línea: http://www.noticiasser.pe/20/06/2012/contracorriente/de-confesiones-y-culpas-el-juicio-por-el-caso-accomarca (consultado el 16 de diciembre de 2014).

Cánepa, Gisela (1998). Máscara: Transformación e identidad en los Andes. Lima: Pontificia Universidad Católica del Perú.

Comisión de la Verdad y Reconciliación (2003). Informe Final, tomo VII, Caso Accomarca, pp. 155-170. En línea: http://www.cverdad.org.pe/ifinal/pdf/TOMO%20VII/Casos%20Ilustrativos-UIE/2.15.%20ACCOMARCA.pdf (consultado el 16 de diciembre de 2014).

Del Pino, Ponciano y Caroline Yezer (eds.) (2013). Repensando la violencia: etno-grafía de Ayacucho pasado y presente. Lima: IEP.

Eco, Umberto (1989). Los marcos de la ‘libertad’ cómica. En Umberto Eco y otros, ¡Carnaval! (pp. 9-20). México DF: FCE.

Da Matta, Roberto (2002). Carnavales, malandros y héroes. Hacia una sociología del dilema brasileño. México DF: Fondo de Cultura Económica.

González, Olga (2011). Unveiling the Secrets of War in the Peruvian Andes. Chicago: University of Chicago Press.

Hirsch, Marianne (2012). The generation of Postmemory. Writing and Visual Culture After the Holocaust. Nueva York: Columbia University Press.

Huamaní, Edilberto (2010). El concurso del carnaval Vencedores de Ayacucho. Pariwana, revista de cultura regional, Ayacucho, 2(1), 22-23.

Jelin, Elizabeth (2002). Los trabajos de la memoria. Madrid y Buenos Aires: Siglo XXI.Mendoza, Zoila (2001). Al son de la danza: identidad y comparsas en el Cusco. Lima: Fondo Editorial de la Pontificia Universidad Católica del Perú.

Milton, Cynthia (ed.) (2014). Art from a Fractured Past: Memory and Truth-Telling in Post-Shining Path Peru. Durham, NC: Duke University Press.

Ritter, Jonathan (2006). A River of Blood: Music, Memory, and Violence in Ayacucho, Perú. Tesis para optar el grado doctor en Etnomusicología, Universidad de California, Los Ángeles.

Ritter, Jonathan (2011). The ‘Vencedores de Ayacucho’ Festival: Reclaiming a Regional Identity after the War in Peru. Presentado en el Simposio «Expressive Culture as Heritage in the Andes», Indiana University Bloomington, Folklore and Ethnomusicology Department, marzo 4.

Ritter, Jonathan (2013a). Carnival of Memory: Songs of Protest and Remembrance in the Andes. Smithsonian Wolkways Magazine. Recuperado el 15 de diciembre de 2014 de http://www.folkways.si.edu/magazine/2013_spring_summer/from_the_field.aspx

Ritter, Jonathan (2013b). Cantos de sirena: ritual y revolución en los Andes peruanos. En Ponciano del Pino y Caroline Yezer (eds.), Repensando la violencia: etno-grafía de Ayacucho pasado y presente (pp. 105-151). Lima: IEP.

Romero, César (2012). Telmo Hurtado acusa a ex jefes militares de participar en matanzas de campesinos. Diario La República, 20/12/2012. Recuperado de 14 de diciembre de 2014 de http://www.larepublica.pe/20-12-2012/telmo-hurtado-acusa-ex-jefes-militares-de-participar-en-matanzas-de-campesinos

Romero, Raúl R. (2004). Identidades múltiples. Memoria, modernidad y cultura popular en el valle del Mantaro. Lima: Fondo Editorial del Congreso del Perú.

Schechner, Richard (2011). Restauración de la conducta. En Diana Taylor y Marcela Fuen-tes (eds.), Estudios avanzados del performance (pp. 31-50). México DF: FCE.

Taylor, Diana (2003). The Archive and the Repertoire: Performing Cultural Memory in the Americas. Durham, NC: Duke University Press.

Taylor, Diana (2011). Introducción. Performance, teoría y práctica. En Diana Taylor y Marcela Fuentes (eds.), Estudios avanzados del performance (pp. 7-30). México DF: FCE.

Ulfe, María Eugenia (2011). Cajones de la memoria: la historia reciente del Perú a través de los retablos andinos. Lima: Fondo Editorial de la Pontificia Univer-sidad Católica del Perú.

Valérie, Robin (2013). (Re)jouer l’histoire de la guerre, revivre le massacre. Per-formance carnavalesque et processus mémoriels dans les Andes d’Ayacucho (Pérou). Droit et cultures 66, 2013-2. Recuperado el el 20 de febrero de 2015 de http://droitcultures.revues.org/3174

Vásquez, Chalena (1998). Carnaval ayacuchano en Lima: de la comunidad campe-sina al Estadio Nacional. Recuperado el 7 de marzo de 2015 de http://www.chalenavasquez.com/pdf/Carnaval%20ayacuchano%20en%20Lima.pdf

Vásquez, Chalena y Abilio Vergara (1988). ¡Chayraq! El carnaval ayacuchano. Ayacucho: Cedap / Tarea.

Published

2015-07-02

How to Cite

Aroni, R. (2015). Choreographing a Massacre: Memory and performance of the Accomarca Massacre in the Ayacuchan Carnival in Lima, Peru. Anthropologica Del Departamento De Ciencias Sociales, 33(34), 119–146. https://doi.org/10.18800/anthropologica.201501.006