Official Memories, Silent Memories in Ocros (Ayacucho, Perú). Reflections from a Commemoration of a Sendero Luminoso Massacre

Authors

  • Valérie Robin Azevedo Universidad Paris Descartes-Sorbonne
    Doctora en Antropología Social (Universidad Paris X) y diplomada en civilización andina y lengua quechua (INALCO), es profesora de Antropología en la Universidad Paris Descartes-Sorbonne. Responsable del eje de investigación del Instituto Francés de Estudios Andinos «Antropología política, memorias de guerra y violencia en los Andes». Publicó últimamente varios artículos sobre el impacto sociocultural del conflicto armado interno peruano en las comunidades campesinas de Ayacucho donde realiza investigaciones de campo desde hace varios años. Entre ellos: «‘Con San Luis nos hemos hecho respetar’. «La guerra, el santo y sus milagros: hacia la construcción de una memoria emblemática en Huancapi (Ayacucho, Perú)», en Las formas del recuerdo. Etnografías de la violencia polí- tica en el Perú, editado por Ponciano del Pino y Caroline Yezer (2013). También coordinó, con R. Caro Cárdenas, el número «Los claroscuros de la guerra y sus representaciones», de la revista Bulletin de l’Institut Français d’Etudes Andines (2014) y, con E. Mesclier, el número «Mémoire des violences politiques», de la revista Problèmes d’Amérique Latine (2008). Realizó el documental Por los caminos de la violencia, con N. Touboul (IRD audiovisual producciones, 2007).Contacto: valerie.robin-azevedo@parisdescartes.fr

DOI:

https://doi.org/10.18800/anthropologica.201501.007

Keywords:

Peru, War, Sendero Luminoso, Peasant Militia, Performance, Commemoration, Carnival, Victims, Heroes, Nation

Abstract

The gathering of testimonials by the Truth and Reconciliation Commission in the aftermath of the armed conflict opposing the Sendero Luminoso guerrilla and the Peruvian state has led to original socio-cultural dynamics around the local histories of the war. This article will focus on a carnival performance carried out in the Andean district of Ocros (Prov. of Huamanga), staging the massacres committed by the Sendero Luminoso and the struggle of the peasant militias. Beyond the commemoration of this episode, what are the issues and the objectives that underlie the performance? What view is given and what is left in silence, unsaid, by the actors in this type of unavoidably fragmentary ‘writing’ of the history of violence? Analyzing both the choreographic and the narrative production concerning the war, we will address the strategic uses they give rise to. Finally, we will focus on the way in which different memories compete and articulate to one another, so as to determine the mechanisms of legitimation and the competitive logics at playin these public projections of recent history.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Austin, James (1975[1962]). How to do Things with Words. Oxford: Oxford Univer-sity Press.

Butler, Judith (2006[2004]). Vida precaria. El poder del duelo y de la violencia. Buenos Aires: Paidós.

Capdevila, Luc (2009). La sombra de las víctimas oscurece el busto de los héroes. Nuevos Mundos, Mundos Nuevos. http://nuevomundo.revues.org/57306

CVR (2003). Los comités de autodefensa. En CVR, Informe final, T. II, cap. 5.

Degregori, Carlos Iván (2001). La década de la antipolítica. Auge y huida de Alberto Fujimori y Vladimiro Montesinos. Lima: IEP.

Del Pino, Ponciano (2008). Looking to the Government: Community, Politics, & the Production of Memory and Silences in the Twentieth-Century Peru Ayacucho. History PhD Thesis, University of Wisconsin, Madison.

Fassin, Didier y Richard Rechtman (2007). L’empire du traumatisme. Enquête sur la condition de victime. París: Flammarion.

Gamarra, Jefrey (2001). Las dificultades de la memoria, el poder y la reconciliación en los Andes: el ejemplo ayacuchano. Ayacucho: IPAZ.

Manrique, Nelson (2003). Memoria y violencia. La nación y el silencio. En Las bata-llas por la memoria: antagonismos de la promesa peruana. Lima: PUCP/IEP/Universidad del Pacífico.

Ricœur Paul (2004[2000]). La memoria, la historia, el olvido. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Robin Azevedo, V. (2013). (Re)jouer l’histoire de la guerre, revivre le massacre. Per-formance carnavalesque et processus mémoriels dans les Andes d’Ayacucho (Pérou). Droit et Culture, 66, 2, 103-127.

Robin, V. y N. Touboul (2007). Sur les sentiers de la violence. IRD audiovisuel.

Scott, James (2007[1990]). Los dominados y el arte de la resistencia. México DF: Era Ediciones.

Theidon, Kimberley (2002). Desarmando el sujeto: recordando la guerra e imagi-nando la ciudadanía en Ayacucho, Perú. Mama coca, febrero.

Theidon, Kimberley (2004). Entre prójimos. El conflicto armado interno y la política de la reconciliación. Lima: IEP.

Vanthuyne, K. (2008). Guatemala: se souvenir de la guerre, devenir une victime? Problèmes d’Amérique Latine, 68, 81-102.

Published

2015-07-02

How to Cite

Robin Azevedo, V. (2015). Official Memories, Silent Memories in Ocros (Ayacucho, Perú). Reflections from a Commemoration of a Sendero Luminoso Massacre. Anthropologica Del Departamento De Ciencias Sociales, 33(34), 147–164. https://doi.org/10.18800/anthropologica.201501.007