The political action and the violence’s stigma among postconflcit universities’ students: A study in the Universidad Nacional Mayor de San Marcos and the Universidad Nacional de San Cristóbal de Huamanga
DOI:
https://doi.org/10.18800/anthropologica.201501.009Keywords:
memory, stigma, universities, participation, politicsAbstract
This paper explores the different way on which the internal armedconflict still affects the Peruvian universities; now, through a process of symbolic violence from many spheres like the family or the mass media. In this context, the students build new forms of political participation; the university as a space of political debate and action is seriously affected by the fear of its students to be marked by the stigma of the violence; moreover, all this is amplified by the destruction of the political system and the lack of interest on the regular ways of political participation among young students. Although, in our research we have found that university students participate in different spheres of the public life that, without being planned, cre- ates new ways of political participation: the case of the colectivos. We conclude that between the stigma —and the supposed presence of Movadef in the universities—, and the lack of institutional ways to channel their demands, the students are building a new form of political action that will be fully shaped in the future when they achieve to structure their movement and colectivos.
Downloads
References
Agüero, José Carlos y Tamia Portugal (2013). Generación y universidad en Ayacu-cho. Reconociendo las relaciones entre representaciones del conflicto armado interno y las actitudes políticas en estudiantes y activistas de dos generaciones. Documento de trabajo no publicado.
Bourdieu, Pierre (2000). Sobre el poder simbólico. En Intelectuales, política y poder(pp. 65-73). Buenos Aires: UBA/Eudeba, Recuperado el 6 de octubre de 2014 de http://sociologiac.net/biblio/Bourdieu_SobrePoderSimbolico.pdf
Comisión de la Verdad y Reconciliación (2003). Informe Final. Lima: CVR.
Degregori, Carlos Iván (2012). La década de la antipolítica: auge y caída de Alberto Fujimori y Vladimiro Montesinos. Lima: IEP.
Gamarra, Jefrey (2010). Generación, memoria y exclusión: la construcción de repre-sentaciones sobre los estudiantes de la universidad de Huamanga (Ayacucho): 1959-2006. Ayacucho: UNSCH.
Jave, Iris (coord.) (2014). Entre el estigma y el silencio: memoria de la violencia entre estudiantes de la UNMSM y la UNSCH. Lima: Instituto de Democracia y Derechos Humanos de la Pontificia Universidad Católica del Perú y Funda-ción Konrad Adenauer.
Lynch, Nicolás (1990). Los jóvenes rojos de San Marcos. El radicalismo universita-rio de los años setenta. Lima: El Zorro de Abajo.
Sandoval, Pablo (2002). Modernización, democracia y violencia política en las uni-versidades peruanas (1950-1995). Lima: IEP y Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales.
Secretaría Nacional de la Juventud - Senaju (2014). Jóvenes, universidad y política. Una aproximación a la cultura política juvenil desde las perspectivas de los estudiantes de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Lima: Senaju.
Tanaka, Martín (2007). Cultura política democrática en el Perú. Lima: Jurado Nacional de Elecciones.



