A place for the Shawi in the history of Maynas

Authors

  • María Luisa González Saavedra Universidad Complutense de Madrid
    Licenciada en Filosofía por la Universidad Pontificia de Salamanca y doctoradaen Antropología por la Universidad Complutense de Madrid. En 2013 defendió la tesis doctoral «Entre la predación y la docilidad. Padecimiento shawi en la alta Amazonía». Ha trabajado además entre indígenas aimaras y quechua hablantes del departamento de Moquegua (Perú) y en los pueblos awajun y shiwilu dela Amazonía peruana. Su trayectoria investigadora ha estado unida al Centre D’enseignement et de Recherche en Ethnologie Amérindienne (EREA-Paris), a la Fundación Lelong, a la Fundación Xavier de Salas, además de al Grupo de Etnografía de América de la Universidad Complutense. Actualmente colabora con el Proyecto I+D «Los pueblos indígenas y la modernidad en América Latina», cuyo investigador principal es Julián López García. Sus trabajos están vinculados a estudios sobre la concepción de persona y cuerpo, y entre sus últimas publica- ciones están «El cuerpo como referente universal. Una teoría chayahuita de la persona», en P. Pitarch y M. Gutiérrez Estévez, Retóricas del cuerpo amerindio (Ed. Iberoamericana Vervuert; pp. 227-252 (2010) y «Desde el inicio de los tiempos, tiempo de Cunpanama’. Un recorrido por espacios y mitos de un pueblo amazónico, el Shawi», en Óscar Muñoz Morán y Francisco M. Gil García (coords.) Tiempo, espacio y entidades tutelares. Etnografías del pasado en América (Quito:Abya Yala, 2014, pp. 93-140). Correo electrónico: gs.luisa@gmail.com

DOI:

https://doi.org/10.18800/anthropologica.201501.012

Keywords:

Amazonia, Shawi, history, missions, Maynas

Abstract

This text aims to make a compilation of the news about the Shawifound in written sources concerning the History of Maynas. Its purpose is to approach a society already portrayed in the sixteen century from the standpoint of evangelization, considering now its anthropological perspective. Following the chronology of noteswritten by some of the Spanish conquistadors and missionaries who came to take over their land, we will draw the silhouette of a group that has reached our days by positioning itself in the shadow of its neighboring groups: on one hand, the Shiwilu, the model indig- enous group evangelized by the Jesuit order; secondly, the Awajun, who managed to keep their ‘paganism’, i.e., to remain their selves outside the mission boundaries. This apparent neutrality is what defines today the Shawi society: a society which identifies itself as indigenous and Christian at once.

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Published

2015-07-03

How to Cite

González Saavedra, M. L. (2015). A place for the Shawi in the history of Maynas. Anthropologica Del Departamento De Ciencias Sociales, 33(34), 249–266. https://doi.org/10.18800/anthropologica.201501.012