The voices of Indigenous Peoples’ Elders in teacher training

Authors

  • Lucy Trapnell Consultora independiente

    Independent consultant, member of Educational Forum.

DOI:

https://doi.org/10.18800/anthropologica.201702.003

Keywords:

knowledge and power, critical interculturalism, epistemic justice, teacher training, Amazonia.

Abstract

During the last decades the need to question the way in which knowledge is constructed as well as its relation with power issues has come forward. An important innovation in some teacher training colleges and conventional universities is the redefinition of the teaching staff. They have included indigenous elders as an attempt to open higher education to the inclusion of new actors and new voices. However, in this article I argue that the participation of indigenous elders in teacher training processes, does not necessarily guarantee the development of practises that will highlight the existence of ways of thinking alternative to hegemonic knowledge nor the multiple ways in which knowledge is produced. For this to happen consciousness must be gained regarding the complex relations between knowledge and power, and the way in which it is expressed in higher education in general and in specific academic spaces. Drawing from the experience of the Teacher Training Programme of the Peruvian Amazon (Formabiap), which I have accompanied during the last 29 years, I sustain my argument with information gained through my direct experience with the Programme and from documents, studies and internal and external evaluations of its process. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ávila Romero, Agustín y León Enrique Ávila (2014). El asalto a la interculturalidad: las universidades interculturales de México. Argumentos UAM Xochimilco, 27(76), 37-54.

Fornet Betancourt, Raúl (2001). Filosofía e interculturalidad en América Latina. Intento de introducción no filosófica. Itinerarios, 4, 45-58.

ISPL-Aidesep (1997). Lineamientos curriculares de formación docente en la especialidad de educación primaria intercultural bilingüe. Iquitos.

López Soria, José Ignacio (2012). Universidad e interculturalidad. En F. Tubino y K. Mansilla (eds.), Universidad e interculturalidad. Desafíos para América Latina (pp. 13-28). Lima: Pontificia Universidad Católica del Perú.

Mignolo, Walter (2000). Diferencia colonial y razón post occidental. En Castro-Gómez, La reestructuración de las Ciencias Sociales en América Latina (pp. 3-28). Bogotá: Centro Editorial Javeriano.

Nugkuag Evaristo (1985). Experiencia de organización de los pueblos indígenas amazónicos en la actualidad: el Consejo Aguaruna-Huambisa, Amazonas Perú. En J. Gasché y J.M. Arroyo (eds.), Balances amazónicos, enfoques antropológicos (pp. 239-253). Iquitos: CNRS, CIAAP UNAP. Proyecto MAB (UNESCO).

Quijano, Aníbal (2000). Colonialidad del poder, eurocentrismo y América Latina. En Edgardo Lander (comp.), La colonialidad del saber: eurocentrismo y ciencias sociales. Perspectivas Latinoamericanas. Buenos Aires: Clacso.

Santos, Boaventura de Sousa (2008). Una epistemología del sur. México: Siglo XXI.

Trapnell, Lucy (2009). Entre lenguas, entre culturas, proceso de construcción del Programa Formabiap. Sistematización de una experiencia en el Perú. Guatemala: IDIE Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura - OEI.

Tubino, Fidel (2004). Del interculturalismo funcional al interculturalismo crítico. Rostros y fronteras de la identidad, 158. Chile, Universidad Católica de Temuco.

Unesco (2017). Conocimiento indígena y políticas educativas en América Latina. Santiago: OREALC.

Walsh, Catherine (2006). De colonialidad e interculturalidad: reflexiones (des)de proyectos político-epistémicos. En M. Yapu (comp.), Modernidad y pensamiento descolonizador. Memoria Seminario Internacional. La Paz: Fundación PIEB/ Instituto Francés de Estudios Andinos (IFEA).

Published

2017-12-15

How to Cite

Trapnell, L. (2017). The voices of Indigenous Peoples’ Elders in teacher training. Anthropologica Del Departamento De Ciencias Sociales, 35(39), 57–76. https://doi.org/10.18800/anthropologica.201702.003

Issue

Section

Youth, interculturality and higher education