Fear as a barrier: early desertion from a public scholarship program in Peru «Beca 18»
DOI:
https://doi.org/10.18800/anthropologica.201902.011Keywords:
early desertion, higher education, scholarship program, Beca 18Abstract
This article explores the reasons why low-income students, who are supported by a public scholarship program called “Beca 18”, reject this support or leave their studies during the first year of studies. Results are based on two methods: a quantitative model that compares personal and family characteristics among deserters and non-deserters, and a qualitative approach based on in-depth interviews with deserters in order to inquire about the reasons for not accepting the scholarship or early withdrawal. This article prioritizes the qualitative approach because the quantitative does not show significant differences between the two groups. The evidence indicates that the main reasons that explain the early drop-out or non-acceptance of Beca 18 are the affective factors and the lack of social integration into the new environment.
Downloads
References
Balmori, Elsa, María Teresa de la Garza, Elda Reyes (2010). El modelo de deserción de Tinto como base para la planeación institucional: el caso de dos instituciones de educación superior tecnológicas. Ponencia N° 16 en el XI Congreso Nacional de Investigación Educativa, México.
Casillas, Miguel, Adrián De Garay, Julia Vergara y Mónica Puebla (2001). Los estudian-tes de la UAM-A, un sujeto social complejo. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 6(11), 139-163.
Casillas, Miguel, Ragueb Chaín y Nancy Jácome (2007). Origen social de los estudiantes y trayectorias estudiantiles en la Universidad Veracruzana. Revista de la Educación Superior, XXXVI (2), 142, 7-29.
Cinda (2006). Repitencia y deserción universitaria en América Latina. Santiago: Cinda, IELSAC y Universidad de Talca. Recuperado de http://www.cinda.cl/download/libros/Repitencia%20y%20Deserci%C3%B3n%20Universitaria%20en%20Am%C3%A9rica%20Latina.pdf
Cueto, Santiago, Alejandra Miranda y Maria Crsitina Vásquez (2016). Inequidades en educación. En GRADE Investigación para el Desarrollo en el Perú: once balan-ces. Lima: GRADE.
Instituto Nacional de Estadística e Informática - INEI (2010). Censo Nacional Universitario: Base de datos REDATAM en: http//censos.inei.gob.pe/censos/redatam_inei/
Instituto Nacional de Estadística e Informática - INEI (2010). Encuesta Nacional de Hogares 2010: http://www.inei.gob.pe/biblioteca.virtual/publicaciones.
Lavado, Pablo y José Gallegos (2005). La dinámica de la deserción escolar en el Perú: un enfoque usando modelos de duración. Informe Final de Proyecto CIES: Lima. Recuperado de http://repositorio.minedu.gob.pe/bitstream/handle/123456789/253/128.%20La%20din%C3%A1mica%20de%20la%20deserci%C3%B3n%20escolar%20en%20el%20Per%C3%BA%20Un%20enfo-que%20usando%20modelos%20de%20duraci%C3%B3n.%20Informe%20final%20de%20proyecto.pdf?sequence=1&isAllowed=y, pp. 13-15.
McLauchlan, Patricia y Arturo Miranda (2000). Poverty and Education in Perú. En Fernando Reimers (ed.), Unequal schools, unequal chances: The challenges to unequal opportunities in the Americas (pp. 376-399). Cambridge: Harvard University Press.
Miller, Dinorah (2009). La equidad en la universidad. El Programa Nacional de Becas (Pronabes) y la condición de la juventud de los estudiantes. Una mirada desde la UNAM. México: ANUIES.
Núñez Cuba, Diego (2018). Transitando de la Vocación a la Profesión: El caso de los estudiantes de Beca Vocación Maestro en la PUCP. Tesis de licenciatura en Sociología. Lima: Facultad de Ciencias Sociales, PUCP.
Silva, Marisol (2011). El primer año universitario. Un tramo crítico para el éxito académico. Perfiles educativos, 33, 107-111. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-26982011000500010,
Tinto, Vincent (1975). Dropout from higher education: A theoretical synthesis of recent re-search. Review of Educational Research, 45, 89-125. https://doi.org/10.2307/1170024
Tinto, Vincent (1993). Leaving College: Rethinking the causes and cures of student attrition. 2nd ed. Chicago: University of Chicago Press. https://doi.org/10.7208/chicago/9780226922461.001.0001
Torres, Luz (2012). Retención estudiantil en la educación superior: revisión de la literatura y elementos de un modelo para el contexto colombiano. Bogotá: Editorial Pontificia Universidad Javeriana. Recuperado de http://www.javeriana.edu.co/documents/15838/273636/Retenci%25C3%25B3nEstudiantil22.pdf/124fdba5-2318-432a-8e9f-126a2501c229, pp. 27-28, 51-55.
Voigt Lydia y Jim Hundrieser (2008). Student Success, Retention, and Graduation: Definitions, Theories, Practices, Patterns, and Trends. Noel-Levitz Retention Codifications. Recuperado de http://www.stetson.edu/law/conferences/highered/archive/media/Student%20Success,%20Retention,%20and%20Graduation-%20Definitions,%20Theories,%20Practices,%20Patterns,%20and%20Trends.pdf, pp. 6-8.



