Discourse in Música Latinoamericana Cultural Projects from Nueva Canción to Colombian Canción Social

Authors

  • Joshua Katz-Rosene Franklin & Marshall College https://orcid.org/0000-0002-9085-4354

    Doctor en Etnomusicología por The City University of New York, es profesor de música en Franklin & Marshall College. También ha enseñado en la Universidad de los Andes (Bogotá, Colombia), Brooklyn College y la Universidad de California, Santa Cruz. Su investigación se concentra en el análisis de la relación entre música, política y conflicto en Latinoamérica. Contribuyó en el volumen Oxford Handbook of Protest Music con un capítulo sobre la canción protesta en Colombia (en prensa). Parte de su investigación sobre las bandas de bronce en los Andes peruanos fue publicada en Latin American Music Review. Actualmente trabaja en un libro que analiza la historia de la música contestataria en Colombia a través de más de medio siglo de guerra civil.
    Correo electrónico: joshkr@fandm.edu

  • Daniel Castelblanco Elon University https://orcid.org/0000-0003-1704-3616

    Doctor en Literatura Latinoamericana y Estudios Culturales por Georgetown University. Actualmente se desempeña como profesor en Wake Forest University. Además de Georgetown, ha enseñado en Elon University y Guilford College. Su trabajo explora diversos aspectos relacionados con la circulación transnacional de la música andina y los significados que sus intérpretes le atribuyen. Sus publicaciones incluyen artículos en Latin American Music Review, Revista de Crítica Literaria Latinoamericana, y Anthropologica, así como una contribución al volumen Música y sonidos en el mundo andino.
    Correo electrónico: dac98@georgetown.edu

DOI:

https://doi.org/10.18800/anthropologica.202101.010

Keywords:

Colombia, cultural projects, nueva canción, politics, protest music

Abstract

In this article, I follow the discourses elaborated around música latinoamericana («Latin American music»), a broad musical category encompassing a wide range of Latin American —but especially Andean— folk genres within successive, interrelated «cultural projects». I examine the extra-musical meanings attributed to this stylistic mode in the nueva canción (new song) movements of protest music in the Southern Cone, the transnational nueva canción latinoamericana (Latin American New Song) network to which they gave rise, and ultimately focus on música latinoamericana’s development in Colombia. During the mid 1970s, the initial Colombian practitioners of música latinoamericana adopted several facets of the discourse pertaining to this music —along with the musical models themselves— from nueva canción latinoamericana. However, they later reined claims about the style’s significance, its distinctiveness from other musical genres, and its political symbolism to fit changing cultural contexts in the cities of the Colombian interior. I argue that the discursive «work» undertaken in these cultural projects has ensured that música latinoamericana continues to be equated with antiestablishment politics in Colombia, and hence that it remains closely tied to canción social («social song»), the present-day category for socially conscious music. 

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2021-08-09

How to Cite

Katz-Rosene, J., & Castelblanco, D. (2021). Discourse in Música Latinoamericana Cultural Projects from Nueva Canción to Colombian Canción Social. Anthropologica Del Departamento De Ciencias Sociales, 39(46), 281–304. https://doi.org/10.18800/anthropologica.202101.010