Blurring Geographies
Resignification Processes among Evangelical Indigenous Communities in the Borderlands of Bolivia, Chile, and Peru
DOI:
https://doi.org/10.18800/anthropologica.202502.006Keywords:
Border, Indigenous, Religion, Pentecostal, Evangelical, MobilityAbstract
This article aims to analyze the border and cross-border mobility of indigenous evangelical (Protestant and Pentecostal) communities—specifically Aymara and Quechua—and its influence on the processes of ethnic (indigenous), national (Bolivian, Chilean, and Peruvian), and religious resignification in the tri-border regions. We begin from the epistemological premise that borders are relational spaces, culturally constructed, historically situated, and globally affected. Indeed, cross-border mobility is an inherent social phenomenon. We specifically refer to the tri-border space formed by Bolivia, Chile and Perú, as an ancestral space whose cultural significance predates the formation of nation-states, which initially considered these areas as uninhabited. Methodologically, this is a study based on historical and multi-sited ethnography. This approach allowed us to examine Protestant evangelical missions that viewed Indigenous peoples as a civilizational field, which Pentecostalism would later reinterpret as a field for conversion. Among the main findings is that the conversion of Aymara individuals to evangelical religion led to the emergence of Aymara Pentecostal leaders who revitalized Andean communities through Pentecostal practices, continuously traversing transborder spaces. Thus, in these regions, Pentecostal church function as a transversal religious force—intersecting with Catholicism, Andean spirituality, and evangelicalism—thus blurring cultural geographies and contributing to the mobility and resignification of transborder Indigenous communities.
Downloads
References
Alberdi, J. B. (1852). Bases y puntos de partida para la organización política de la República Argentina. Relial. https://relial.org/uploads/biblioteca/44413618663a8cbdf14518f1f19c85f6.pdf
Albó, X. (2003). Aymaras entre Bolivia y Chile. En F. Morin & R. Santana (Eds.), Lo transnacional. Instrumento y desafío para los pueblos indígenas (pp. 85-146). Abya Yala.
Bahamonde, W. (2003[1952]). El establecimiento del cristianismo evangélico en el Perú 1822-1900. Iglesia Metodista del Perú.
Bahamondes, L. (2021). Propuestas teóricas para la comprensión del pentecostalismo chileno: de la focalización en la pobreza a las propuestas culturalistas. En M. Mansilla & M. Mosqueira (Comps.), Sociología del pentecostalismo (pp. 695-717). RIL.
Baeza, B. (2012). El caso de migrantes chilenos evangélicos y la expansión del pentecostalismo en Comodoro Rivadavia. Revista Cultura y Religión, 6(1), 1-17.
Barrera, P. (2009). Pentecostalismo, migração andina e periferia urbana no Peru. Estudos de Religião, 23(37), 104-128. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6342457
Barth, F. (1978). Los grupos étnicos y sus fronteras. Fondo de Cultura Económica.
Browning, W., Ritchie, J., & Grubb, K. (1930). The West Coast Republics of South America. Chile, Peru and Bolivia. World Dominion Press.
Calderón, F., & Odgers, O. (2014). Prácticas devocionales y construcción del espacio en la movilidad. Alteridades, 24(48), 99-110. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=74738787009
Canela, L., & Rincón, U. (2015). Sobre los conceptos de inmigrante y frontera: aproximaciones desde un planteamiento sociofenomenológico. Open Insight, 7(11), 57-73. http://openinsight.com.mx/lector/11-2016/421643624005/
Concha, N. (2021). Del campo a la viña del Señor: evangélicos migrantes en los valles de Arica. En M. Mansilla (Ed.), La fe mueve fronteras. Evangélicos en espacios fronterizos chileno y boliviano (pp. 141-178). Santiago, RIL.
Corten, A. (1996). Os Pobres e o Espírito Santo o pentecostalismo no Brasil. Bozes.
Fonseca, J. (2002). Misioneros y civilizadores. Protestantismo y modernización en el Perú (1915-1930). Fondo Editorial de la PUCP.
Garretón, M. (27 de septiembre de 2025). «En tres días ganan lo de un mes»: Los salarios del agro chileno y las razones de los inmigrantes bolivianos. EMOL. https://www.emol.com/noticias/Economia/2025/09/27/1178872/inmigracion-sueldos-en-el-agro.html
González, H. (1998a). La posición de aymaras chilenos y bolivianos en la estructura de tenencias de la tierra en los valles de Lluta y Azapa. TER, Taller de Estudios Regionales.
González, H. (1998b). Características de la inserción de aymaras chilenos y bolivianos en el área de Arica. Serie de Documentos de Trabajo, TEA, Taller de Estudios Andinos.
Guerrero, B. (1994). A Dios rogando… los pentecostales en la sociedad aymara del Norte Grande de Chile. CREAR.
Gündermann, H. (2013). Procesos étnicos y cultura en los pueblos indígenas de Chile. Alpha, Revista de artes, letras y filosofía, (36), 93-108. https://revistaalpha.ulagos.cl/index.php/alpha/article/view/1736
Hirai, S. (2009). Economía política de la nostalgia: un estudio sobre la transformación del paisaje urbano en la migración transnacional entre México y Estados Unidos. UAM-I, Juan Pablos.
Mamani, B. (1986). Impresionante relato de la conversión de un pueblo. Fuego de Pentecostés, (683), 5-9.
Mamani, B. (2007). Principio y desarrollo de la Iglesia Evangélica Pentecostal en Cariquima año 1958. Chile desde Coipasa a Bolivia. Alerce.
Mansilla, M., & Concha, N. (2025). Evangélicos y reinserción social: el caso de la iglesia El Buen Samaritano de Antofagasta (CECARVAL, casa de acogida, extranjeros e indígenas). Editorial UNAP.
Mansilla, M., & Fonseca, J. (2013). Conflictos entre el cetro y la espada. Las misiones protestantes en las regiones de frontera: Perú y Chile (1868-1929). En S. González & D. Parodi (Eds.), Chile y Perú: Las historias que nos unen (pp. 483-498). PUC, Ril Editores.
Mansilla, M., Leiva, S., & Piñones, C. (2020). Pentecostalismo de frontera y pentecostalismo de centro. Procesos de fronterización simbólica en el pentecostalismo altiplánico chileno-boliviano 1973-2007. Estudios atacameños, (64), 297-318. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7532328
Mansilla, M., Liberona, N., & Piñones, C. (2016). La influencia anglicana en el mundo mapuche (1895-1960). Estudos Ibero-Americanos, 42(2), 582-605. https://doi.org/10.15448/1980-864X.2016.2.22806
Mansilla, M., & Orellana, L. (2021). Evangélicos e indígenas. Misiones, liderazgos, migraciones, movilidades y fronteras. RIL.
Mansilla, M., Orellana, L., & Slootweg, J. (2024). The Mobile Faith: The Social and Symbolic Transformations of the Pentecostal Communities in the Argentinian Patagonia and the Chilean Austral Zone (1960-2020). International Journal of Latin America, 8, 451-471. https://doi.org/10.1007/s41603-024-00248-7
Mansilla, M., & Saldívar, J. (2025). Geografías de la fe en las dimensiones culturales de la movilidad transfronteriza entre Bolivia, Chile y Perú. Revista De Geografía Norte Grande, (91). https://revistacienciapolitica.uc.cl/index.php/RGNG/article/view/74991
Marcus, G. (2001). Etnografía en/del sistema mundo. El surgimiento de la etnografía multilocal. Alt.eridades, (22), 111-127. https://alteridades.izt.uam.mx/index.php/Alte/article/view/388
Moulian, R., & Mansilla, M. (2023). Adventismo, activismo social profético y demandas indígenas en Puno 1911-1925. Revista Cultura y Religión, 17, 1-33. http://doi.org/10.4067/s0718-47272023000100209
Muñoz, J. (2021). Habitar y creer. El pentecostalismo en las tomas de Alto Hospicio: una autoorganización de las mujeres indígenas migrantes bolivianas. En M. Mansilla (Ed.), La fe mueve fronteras. Evangélicos en espacios fronterizos chileno y boliviano (pp. 179-214). Santiago, RIL.
Núñez, A., Arenas, F., & Sabatini, F. (2013). Producción de fronteras e imaginarios geográficos: de la nacionalización a la globalización de la cordillera de los Andes. Chile, siglos XX y XXI. En A. Núñez, R. Sánchez & F. Arenas (Eds.), Fronteras de movimiento e imaginarios geográficos. La cordillera de los Andes como espacialidad sociocultural (pp. 111-136). Instituto de Geografía. PUC y RIL.
Odgers, O. (2006). Cambio religioso en la frontera norte. Aportes al estudio de la migración y las relaciones transfronterizas como factores de cambio. Frontera Norte, 18(35), 111-134. Cambio religioso en la frontera norte. Aportes al estudio de la migración y las relaciones transfronterizas como factores de cambio. Frontera Norte
Piedra, A. (2005). Evangelización protestante en América Latina: análisis de las razones que justificaron y promovieron la expansión protestante 1830-1960. Universidad Bíblica Latinoamericana.
Piñones, C., Mansilla, M., & Muñoz, W. (2016). La agarradura me la atiendo en la iglesia: el diablo como símbolo hegemónico en el pluralismo médico aymara pentecostal. Chungará, 48(4), 645-656.
Quiroz, D. (2014). Etnografía histórica de la planta ballenera de Isla Guafo [1921-1937]. Magallania, 42(2), 81-108.
Rivière, G. (1988). Cambios sociales y pentecostalismo en una comunidad aymara. Fe y Pueblo, 24-30.
Rivière, G. (2004). Bolivia: el pentecostalismo en la sociedad aimara del altiplano. En A. Spedding (Comp.), Gracias a Dios y a los Achachilas. Ensayos la sociología de la religión en los Andes (pp. 259-294). ISEAT-PLURAL.
Saldívar, J. (2023). Etnografías de la santería e ifá cubanas en escenarios latinoamericanos. Cultura y religión, (17), 1-26. https://dx.doi.org/10.4067/s0718-47272023000100202
Stahl, F. (1920). Land of the Incas. Pacific Press.
Tapia, M. (2015). Frontera, movilidad y circulación reciente de peruanos y bolivianos en el norte de Chile. Estudios Atacameños, (50), 195-213. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=31539874010
Tapia, M. (2018). Prácticas sociales fronterizas entre Chile y Bolivia, movilidad, circulación y migración. Siglos XX y XXI. Intus-Legere Historia, 12(1), 66-86. https://intushistoria.uai.cl/index.php/intushistoria/article/view/236
Tudela, P. (1993). Cambios religiosos y revitalización de la comunidad entre los aymaras de Arica 1960-1990. Nutram, (33), 15-48.
Vergara, J. C. (2022). La iglesia red: redes evangélicas de apoyo intra y extra carcelario. (2022). Protesta y Carisma, 2(4). https://doi.org/10.61303/24525308.v2i4.68
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Miguel Angel Mansilla, Juan Manuel Saldivar, Hedilberto Aguilar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.



