The Knowledge Foundation from an Objective Exigency of Redemption: A Systematic Line through Walter Benjamin’s Work

Authors

  • Florencia Abadi Universidad de Buenos Aires
    Doctora en Filosofía por la Universidad de Buenos Aires, investigadora del CONICET, y  docente  de  Estética  en  los Departamentos  de  Filosofía  y  de  Artes  (Universidad de Buenos Aires). Ha publicado el libro Conocimiento y redención en la filosofía de Walter Benjamin (Miño  y Dávila,  2014),  así  como  diversos  artículos  sobre estética  y  teoría crítica. Entre ellos, pueden mencionarse: “From Kant to Romanticism: towards a Justification of Aesthetic Knowledge in the Young Benjamin” (Critical Horizons. A Journal of Philosophy and Social Theory, XV, 1 [2014]); “Doctrina y tradición en el pensamiento temprano de Benjamin: un capítulo relegado de su recepción de Kant” (Ideas y valores. Revista Colombiana de Filosofía, LXII [2013]) y “Dialécticas del kitsch: el deseo en la cultura de masas. Favio, Santoro y los usos de la estética peronista”, en co-autoría con Guadalupe Lucero (en Oliveras, E. ed., Estéticas de lo extremo. Nuevos paradigmas en el arte contemporáneo y sus manifestaciones latinoamericanas (Emecé, 2013).

DOI:

https://doi.org/10.18800/arete.201501.001

Abstract

In this paper I state that throughout Walter Benjamin’s writings a constant element can be found: the aim to ground knowledge on demand of redemption of the object. I show that in the four realms where the Benjaminian theory of knowledge is developed –philosophy, art criticism, translation and historical knowledge–, the principal categories of his conception stress this demand by a peculiar use of the suffix “barkeit” (–bility), present in the concepts of “solutionabiliy” of the philosophical task, the “criticizability” of the artwork, the “translatability” of language and the “now of cognizability” of the past.

Downloads

Download data is not yet available.

How to Cite

Abadi, F. (2015). The Knowledge Foundation from an Objective Exigency of Redemption: A Systematic Line through Walter Benjamin’s Work. Areté, 27(1), 7–27. https://doi.org/10.18800/arete.201501.001

Issue

Section

Articles