La educación como herramienta de combate. De Sócrates a Paulo Freire

Authors

  • Jorge Polo Blanco Escuela Superior Politécnica del Litoral, ESPOL

    Doctor en Filosofía por la Universidad Complutense de Madrid. Ha publicado múltiples artículos en revistas especializadas, por ejemplo: “Karl Polanyi y la hybris economicista de la Modernidad” (Logos. Anales del Seminario de Metafísica, Universidad Complutense de Madrid, v. XLVI, 2013, pp. 261-285), “También explotación, pero no sólo. Un diálogo imprescindible y polémico entre Marx y Karl Polanyi” (Tópicos. Revista de Filosofía, Universidad Panamericana, México, 2015, pp. 81-121); “Economía y biología. La decisiva influencia del naturalismo en la construcción teórica de la Economía Política” (Daimon. Revista Internacional de Filosofía, Universidad de Murcia, España, Nº 69, 2016, pp. 93-108); “Aristóteles descubre la economía, para temerla. Una lectura desde Karl Polanyi” (Signos Filosóficos, Universidad Autónoma Metropolitana, Iztapalapa, México, v. XIX, Núm. 37, enero-junio, 2017, pp. 8-37). También ha publicado dos libros: Perfiles posmodernos. Algunas derivas del pensamiento contemporáneo (Dykinson, Madrid, 2010) y La economía tiránica. Sociedad mercantilizada, dictadura financiera y soberanía popular (Carpe Noctem, Madrid, 2015). Actualmente, prepara otro libro sobre la filosofía política de Friedrich Nietzsche. 

DOI:

https://doi.org/10.18800/arete.201801.008

Keywords:

tradition, education, autonomous reason, public education, commodification of knowledge

Abstract

“Education as a Tool for Combat. From Socrates to Paulo Freire”. In this paper, without seeking to be exhaustive, we intend to take a journey which will enable us to see what a concept of education closely linked to the independence of the “voice of reason” has meant in different historical contexts; we understand this independence, very broadly speaking, as a critical capacity which enables us as human beings to be sufficiently free and, if necessary (as it almost always is), to be able to construct autonomously our own judgments in the face of the inertial weight of tradition and the force of the social consensuses which structure the common sense of our time. We can trace this “enlightened tension” through the history of Western thought from Plato to Condorcet, from Kant to Paulo Freire. In this sense, and to conclude, it will be appropriate to assess what role the educational process is taking on in the contemporary era, where the intensive processes of commodification have also come to permeate all aspects of knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2018-06-04

How to Cite

Polo Blanco, J. (2018). La educación como herramienta de combate. De Sócrates a Paulo Freire. Areté, 30(1), 163–188. https://doi.org/10.18800/arete.201801.008

Issue

Section

Articles