Aesthetics of immediacy: reflections on an ethical-philosophical foundation of the work of Gaston Bachelard

Authors

  • Arturo Martínez Universidad Pontificia Comillas https://orcid.org/0000-0002-7553-6809

    Doctor en Filosofía por la Universidad Pontificia de Comillas de Madrid (Cum Laude) y posgrado en Humanismo y trascendencia por la misma universidad (en la cual obtuvo el premio extraordinario). Su campo de estudio abarca la antropología, la estética y la espiritualidad y, muy concretamente, la relación entre la poesía y el pensamiento. En el ámbito académico ha publicado los artículos: “Simone Weil y la capacidad de Dios”, en: La filosofía y el bien (2018); “La ontología del imaginario: una aproximación bachelardiana a sus estructuras en diálogo con Goethe y Gilbert Durand”, en: Thémata. Revista de Filosofía (2021); “Reflexiones en torno a la poesía como fundamento cosmológico a través de la conciencia y la creación en Gaston Bachelard”, en: Poéticas: Revista de Estudios Literarios (2021); e “Imagen y palabra poética como ensoñación antropocósmica: reflexiones en torno a la imaginación estética en Gaston Bachelard”, en: Fedro, Revista de Estética y Teoría de las Artes (2021). También colabora con algunos medios digitales (Público, Quiero Filosofía, etcétera) escribiendo ensayos filosóficos relacionados con la actualidad.
    Correo electrónico: soyarturomarti@outlook.es

DOI:

https://doi.org/10.18800/arete.202201.006

Keywords:

Poetic imagery, Boundary, Symbol, Ethics, Beauty

Abstract

Although Bachelard’s entire philosophy of imagination is affected by a symbolic materialism which can play a mediating role in reverie’s path, it is also true that the purpose of art, especially in poetry, is the search for truth, the lightning flash of insight, the deep apprehension of being itself, an experience that can hardly be given if we interpose, between the being of the thing/object and human subject, concepts or categories that seek a higher comprehension of the operational phenomena at stake, but which ultimately drown the saying of what is being shown to us. The poetic image must be a vehicle capable of symbolizing reality by connecting it with the imaginary, while being at the same time that uncaused force which brings about the ontological novelty capable of building a new anthropocosmos.

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2022-07-14

How to Cite

Martínez, A. (2022). Aesthetics of immediacy: reflections on an ethical-philosophical foundation of the work of Gaston Bachelard. Areté, 34(1), 144–170. https://doi.org/10.18800/arete.202201.006

Issue

Section

Articles