Value chain assessment tool for tourism sector companies: restaurants case

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18800/360gestion.202510.004

Keywords:

Value chain, Business management, Restaurants, Decision-making, Tourism

Abstract

The social, economic, and cultural development of a country is closely linked to the performance of MSMEs, particularly in the gastronomic sector, due to their capacity to generate employment and stimulate tourism. This study aimed to design a value chain evaluation tool for restaurants, regarded as key actors in emerging economies. A
methodology combining the World Bank's approach and Porter's model was applied. The results led to the development of a tool structured in three stages: service production, marketing, and service provision, incorporating criteria adapted from primary and support activities. This flexible tool enables the diagnosis of business strengths and
weaknesses, supporting decision-making, sectoral evaluation, and the formulation of productive development policies.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alta-Tierra, L. A. & Rivera-Costales, J. A. (2021). Marketing experiencial para las empresas del sector privado. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 6(12), 144-178. https://doi.org/10.35381/r.k.v6i12.1286

Arévalo, G. (2023). Análisis de la ruta turística Don Vasco en Michoacán, México, para un enfoque de cadena de valor para destinos inteligentes. Turismo: Visão e Ação, 25(3), 505-522. https://doi.org/10.14210/rtva.v25n3.p505-522

Banco Mundial. (2017). South Caucasus gender assessment technical assistance report (P160432). Report. Tourism and hospitality. Value chain análisis. Georgia. https://documents1.worldbank.org/curated/en/641061518797985115/pdf/123475-WP-P160432-PUBLIC-ADD-SERIES-report-2-ReportValueChainAnalysisGeorgia.pdf

Benavides, G. (2019). Cadenas de valor y tendencias en innovación en actividades turísticas. Cuadernos Latinoamericanos de Administración, 15(29), 24-37. https://doi.org/10.18270/cuaderlam.v15i29.2872

Berselli, C., De Sousa Santos, G., Gomes, R. & Gadotti dos Anjos, S. (2018). Los canales de distribución y las estrategias en los restaurantes. Un estudio en Baneário Camboriú - Brasil. Estudios y Perspectivas en Turismo, 27(3), 609-627. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=180757123010

De Niz Sedano, Á. & Nájera, A. (2023). Sustainability in the restaurant industry: Practices, challenges and opportunities. Suma de Negocios, 14(31), 164-173. https://doi.org/10.14349/sumneg/2023.V14.N31.A8

Del Río Rama, M., Álvarez, J., Vila, M. & Iglesias, L. (2013). Turismo enológico y ruta del vino del Bierzo. Redmarka. Revista de Marketing Aplicado, 1(011), 185-212. https://doi.org/10.17979/redma.2013.01.011.4813

Dieckow, L. (2010). Turismo. Un abordaje micro y macroeconómico. https://www.academia.edu/15347685/Turismo_Un_abordaje_micro_y_macroeconomico?auto=download

Durán, G., Toala, J. & Tomala, A. (2019). Análisis bibliográfico del estudio de la cadena de valor de alimentos. ECA Sinergia, 10(3), 39. https://doi.org/10.33936/eca_sinergia.v10i3.1738

Esteche, E., Venialgo Figueredo, M., López Paredes, H. A. & Gamboa Ortiz, J. D. (2023). Innovación de microempresas en entornos difíciles. Caso: sector gastronómico de Itapúa - Paraguay. PODIUM, 43, 41-56. https://doi.org/10.31095/podium.2023.43.03

Femenia-Serra, F. & Ivars-Baidal, J. (2018). Smart tourism: Implicaciones para la gestión de ciudades y destinos turísticos. En M. T. Cantó López, J. A. Ivars Baidal y R. Martínez Gutiérrez (Dir.), Gestión inteligente y sostenible de las ciudades: Gobernanza, smart cities y turismo (pp. 129-151). Tirant Lo Blanch.

Fernández, V. & Trevignani, M. (2015). Cadenas globales de valor y desarrollo: perspectivas críticas desde el sur global. Dados, 58(2), 499-536. https://doi.org/10.1590/00115258201551

García, J., Del Río Rama, M., Coca, J. & González, J. (2014). Turismo enológico y ruta del vino del Ribeiro en Galicia-España. Estudios y Perspectivas En Turismo, 23(4), 706-729.

Gereffi, G. (2018). Global value chains and development. Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/9781108559423

Gomes, A., Azevedo, M. & Gomes, A. (2013). El sistema de oferta de restaurantes de alta gastronomía. Estudios y Perspectivas en Turismo, 22(22), 336-356.

Gómez, M. & Cándano, L. (2023). Economic growth, tourism, and economic policy uncertainty in the main tourist destinations (1998-2018). Econoquantum, 21(1), 71-86. https://doi.org/10.18381/eq.v21i1.7315

Jordan, P. (2012). Global report on food tourism. AM Reports: Volume 4. World Tourism Organization. https://doi.org/10.18111/9789284414819

Mendoza, M. & López, A. (2024). Alcances e importancia de la cadena de valor como herramienta de diagnóstico y análisis para micro y pequeños negocios gastronómicos. Región y Sociedad, 36, e1845. https://doi.org/10.22198/rys2024/36/1845

Menoya, S., Gómez, G., Pérez, I. & Cándado, L. (2017). Modelo basado en enfoque de cadena de valor para gestión del turismo desde el gobierno local en municipios con vocación turística. Retos de La Dirección, 11(1), 172-204. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2306-91552017000100011

Morillo, M. (2005). Análisis de la Cadena de Valor Industrial y de la Cadena de Valor Agregado para las Pequeñas y Medianas Industrias. Actualidad Contable Faces, 8(10), 53-70.

Naranjo, M. & Martínez, M. (2022). La oferta turística: precisiones teóricas para su análisis. Encuentros, 16, 406-422. https://doi.org/10.5281/zenodo.6917147

Padilla, M., Lascano, L. & Jiménez, W. (2018). La dinámica empresarial y el emprendimiento, factores determinantes para el desarrollo del ciclo de vida de las pymes. Revista Publicando, 5(15), 308-325. https://core.ac.uk/download/pdf/236643847.pdf

Pantoja, M. A., López, M. & Marulanda, C. E. (2024). Innovación, tecnologías y barreras en el sector turístico del norte de Caldas, Colombia. Ingeniería y Competitividad, 26(2). https://doi.org/10.25100/iyc.v26i2.13695

Pérez, M. & Flores, M. (2019). Madurez de la MIPYME de servicios turísticos de Tecozautla, Hidalgo, México. Mercados y Negocios, 41, 63-84. https://doi.org/10.32870/myn.v0i41.7388

Porter, M. (1985). The value chain and competitive advantage: creating and sustaining superior performance. The Free Press. https://doi.org/10.1007/978-3-319-54540-0

Quan, S. & Wang, N. (2004). Towards a structural model of the tourist experience: an illustration from food experiences in tourism. Tourism Management, 25(3), 297-305. https://doi.org/10.1016/S0261-5177(03)00130-4

Quintero, J. & Sánchez, J. (2006). La cadena de valor: una herramienta del pensamiento estratégico. Telos, 8(3), 377-389.

Salazar, D. & Osorio, M. (2024). The influence of personality and desires on motivation for selecting tourist destinations. Mercados y Negocios, (53), 51-80. https://www.redalyc.org/journal/5718/571878906004/html/#:~:text=The%20results%20revealed%20that%20potential,influence%20tourism%20needs%20and%20offerings.

Sales, F., De Azevedo, M., Alencar, S., Reboucas, S. & Oliveira, E. (2012). ¿Prefieren los turistas hospedarse en hoteles cuyos restaurantes adoptan prácticas de sustentabilidad? Estudios y Perspectivas en Turismo, 21(5), 1159-1173.

Sánchez, J. & García, M. (2007). Las cadenas productivas y el cluster turístico, factores dinamizadores del desarrollo local. Una aproximación a la realidad del municipio Yaguajay. Economía y Desarrollo, 142(2), 172-194.

Santos, V., Araújo, W. & Vasconcelos, Y. (2012). Proceso de internacionalización de servicios. Un estudio en una cadena de restaurantes del nordeste brasileño. Estudios y Perspectivas en Turismo, 21(4), 1035-1049. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=180724056013

Segurado, F., Silva, F. & Simões, J. (2024). Turismo e eventos de cultura pop japonesa: impactes e sinergias interculturais. Finisterra, 59(126), 1-16. https://doi.org/10.18055/Finis33348

Sharma, A. & Christie, I. T. (2010). Performance assessment using value?chain analysis in Mozambique. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 22(3), 282-299. https://doi.org/10.1108/09596111011035918

Shpak, N., Muzychenko-Kozlovska, O., Gvozd, M. & Sroka, W. (2021). Simulation of the influence of external factors on the level of use of the regional tourism potential: a practical aspect. Administrative Sciences, 11(3), 1-17. https://doi.org/10.3390/admsci11030085

Srivihok, A. & Intrapairot, A. (2015). Enhanced classification performances of travel and tourism competitiveness model with feature selection. Advanced Science Letters, 21(10), 3170-3174. https://doi.org/10.1166/asl.2015.6530

Tugcu, C. T. (2014). Tourism and economic growth nexus revisited: a panel causality analysis for the case of the Mediterranean Region. Tourism Management, 42, 207-212. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2013.12.007

Vargo, S. L. & Lusch, R. F. (2016). Institutions and axioms: an extension and update of service-dominant logic. Journal of the Academy of Marketing Science, 44(1), 5-23. https://doi.org/10.1007/s11747-015-0456-3

Yoon, B., Chung, Y. & Jun, K. (2020). Restaurant industry practices to promote healthy sustainable eating: a content analysis of restaurant websites using the value chain approach. Sustainability, 12(17), 7127. https://doi.org/10.3390/su12177127

Published

2025-06-04

How to Cite

González Calle, M. J., Maldonado-Matute, J. M., Armijos Orellana, A. C., & Arteaga Ortiz, M. I. (2025). Value chain assessment tool for tourism sector companies: restaurants case. 360: Journal of Management Sciences , 10(10), 1–18. https://doi.org/10.18800/360gestion.202510.004

Issue

Section

Articles