Contemporary performativities and the imperative of participation in digital technologies

Authors

  • Gisela Cánepa Koch Pontificia Universidad Católica del Perú
  • María Eugenia Ulfe Pontificia Universidad Católica del Perú
    Licenciada en Antropología por la Pontificia Universidad Católica del Perú (1994). Master of Arts de la University of East Anglia (Sainsbury Research Centre), Norwich, Inglaterra (1995). PhD in Human Sciences por la Universidad George Washington, Washington DC, Estados Unidos (2005). Actualmente es directora de la Maestría en Antropología y de la Maestría en Antropología Visual y docente de la especialidad de Antropología en la Facultad de Ciencias Sociales en la PUCP. Ha publicado Danzando en Ayacucho: música y ritual del Rincón de los Muertos (Instituto de Etnomusicología, Lima, 2004), con Gisela Cánepa ha publicado Mirando la esfera pública peruana desde la cultura (Concytec, 2006). En 2011 publicó Cajones de la memoria: la historia reciente del Perú en los retablos andinos (Lima: PUCP), y recientemente, ¿Y después de la violencia que queda? Víctimas, ciudadanos y repa- raciones en el contexto post-CVR en el Perú (Buenos Aires: Clacso, 2013). Correoelectrónico: mulfe@pucp.edu.pe

DOI:

https://doi.org/10.18800/anthropologica.201402.004

Keywords:

Digital technologies, performance, participation, governmentality

Abstract

In a processual perspective of social life, technology works within discursive and action frames that make it possible. these frames provide meaning and legitimate technology but are also produced through technology and its uses. In other words, actions frames of an era are constitutive of and constituted by technology. this perspective follows a performative approach on digital technologies which allow the authors to problematize them in terms of their actors, discourses, and practices. On this way, the authors go beyond views that tend to dichotomize in order to understand issues of representation and power relations. Yet, what happens when actor’s performances and the performative force of their practices are no longer an aspect of their dynamics and configuration, but rather a normative force? In other words, what is at stake when actors and their performances are organized by performance as a mandate, that is, as a regime of truth? In a context where the principles of efficiency, effectiveness and efficacy are a mandate, there is a need to ask this sort of question, particularly in relation to the paradoxes it poses to participatory regimes that respond to the demands of neoliberal governmentality.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agamben, Giorgio (1998). Homo sacer I. sovereign power and bare life. Stanford: Stanford University Press.

Benjamin, Walther (2003). La obra de arte en la época de su reproductibilidad téc-nica. traducción de Andrés Weikert. Introducción de Bolívar Echeverría. México: Ithaca.

Cánepa, Gisela (2013a). nation branding: the re-foundation of community, citizenship and the state in the context of neoliberalism in Perú. medien Journal,3, 7-18.

Cánepa, Gisela (2013b). Imágenes del mundo, imágenes en el mundo: del archivo a los repertorios visuales. Poliantea,9(16), 179-207.

Coleman, Gabriella (2010). Ethnographic approaches to digital media. Annual Review of Anthropology,39, 1-16.

Correa, Norma (2006). Ashaninka online. ¿nuevas tecnologías, nuevas identida-des, nuevos liderazgos? una aproximación antropológica a la relación de la comunidad indígena Ashaninka marankiari bajo con las tecnologías de la información y la comunicación.tesis de licenciatura en Antropología. Lima: Pontificia Universidad Católica del Perú.

dj readies (2012). Intimate bureaucracies. A manifesto. Brooklyn, ny: Punctum Books.

Faris, james C. (1992). Anthropological transparency: film, representation, and politics. En Peter Ian Crawford y David turton (eds.), Film as ethnography (pp. 171-182).Manchester: Manchester University Press.

Foucault, Michel (2008). the birth of biopolitics. Lectures at the collège de France (1978-1979). traducción de Graham Burchell. nueva york: Palgrave Macmillan.

Gupta, Akhil (2012). Red tape. bureaucracy, structural violence, and poverty in India. Durham y Londres: Duke University Press.

Heidegger, Martin (1958). La época de la imagen del mundo. traducción del alemán y notas de Alberto Wagner de Reyna. Santiago de Chile: nascimento.

Illouz, Eva (2007). Intimidades congeladas. Buenos Aires: Katz Editores.

Ingold,tim (2011). being alive. essays on movement, knowledge and description. Londres: Routledge.

Livingstone, Sonia (2010). Interactive, engaging but unequal: critical conclusions from Internet studies. En james Curran (ed.), media and society. Londres: Bloomsbury.

Lyotard, jean-François (1984). the postmodern condition: A report on knowledge. Minnesota: University of Minnesota Press.

McKenzie, jon (2001). Perform or else, from discipline to performance. Londres: Routledge.

Miller, Daniel (2012). Social networking sites. En Heather Horst y Daniel Miller (eds.), Digital Anthropology (pp. 156-161). Londres: Berg.

Mosco, Vincent (2004). the digital sublime. myth, power, and cyberspace. Cambridge: Massachusetts Institute of technology.

Nietzsche, Friedrich (1998). On the use and abuse of history for life.traducido por Ian C. johnston. Recuperado de http://www.mala.bc.ca/~johnstoni/nietzsche/history.htm

Ríos, Vera (2012) Acá somos minifundistas: Historias de acceso y derechos a la tie-rra en la comunidad de Lucanamarca. tesis de licenciatura en Antropología, Pontificia Universidad Católica del Perú.

Schechner, Richard (2002). Performance studies: An introduction. Londres y nueva york: Routledge.

Steiner, Christopher y Ruth Phillips (1991). Art, authenticity, and the baggage of cultural encounter. En Christopher Steiner y Ruth Phillips (eds.), unpacking culture: Art and commodity in colonial and Postcolonial Worlds (pp. 3-19). Berkeley: University of California Press.

Taylor, Diana (2003). the Archive and the Repertoire: Performing cultural memory in the Americas. Durham: Duke University Press.

Thrift, Nigel (2008). non-Representational theory: space, Politics, Affect. Londres y nueva york: Routledge.

Toffler, Alvin (1997). La tercera ola. Barcelona: Plaza & janés.

Trinidad, Rocío (2005). entre la ilusión y la realidad: las nuevas tecnologías en dos proyectos de educación del estado. Lima: IEP.

Turner, Terence (1996). El desafío de las imágenes: la apropiación Kayapó del video. En Fernando Santos Granero (ed.), Globalización y cambios en la Amazonía indígena (pp. 397-438). Quito: Flacso, Abya yala.

Turner, Victor (1987). Anthropology of Performance. nueva york: PAj Publications.

Villanueva, Eduardo (2005). senderos que se bifurcan: dilemas y retos de la sociedad de la información. Lima: Fondo Editorial de la Pontificia Universidad Católica del Perú.

Vásquez, Ernesto (2013). being a man in a transnational world: the masculinity and sexuality of migration. Londres: Routledge.

Published

2014-01-22

How to Cite

Cánepa Koch, G., & Ulfe, M. E. (2014). Contemporary performativities and the imperative of participation in digital technologies. Anthropologica Del Departamento De Ciencias Sociales, 32(33), 67–86. https://doi.org/10.18800/anthropologica.201402.004

Issue

Section

Cultural diversity, visualities and digital technologies