Chinanteco children’s silences in different classroom situations
DOI:
https://doi.org/10.18800/anthropologica.201502.005Keywords:
Linguistic Anthropology, multilinguism, indigenous education, voice and silenceAbstract
This article analyzes, from an ethnographic perspective and a sociocultural framework, the construction of silences in the interaction between students and teachers in a multilingual classroom situation in an indigenous community in méxico. the analysis reveals how the silence of the chinanteco speaking children when asked to answer certain questions in class is not always due to their failure to understand spoken and written spanish that is used in class. their silences are responses taking different meanings in specific situations. the silence of the children can be a way of resisting, a way of hiding, and, sometimes, their voices are silenced.Downloads
References
Bajtín, Mijail M. (2011). Las fronteras del discurso. Buenos Aires: Los Cuarenta.
Basso, Keith (1979). Portraits of the Whiteman. Cambridge: Cambridge uni-versity Press.
Bloomaert, J., J. Collins y S. Slembrouck (2005). Spaces of Multilingualism. Lan-guage and communication,25(3), 197-216.
Candela, Antonia (2001). Ciencia en el aula. Los alumnos entre la argumentación y el consenso. México DF: Paidós Educador.
Cazden, Courtney (1990). El discurso en el aula. En M. Wittrock, La investigación de la enseñanzaIII (pp. 627-709). Barcelona: Paidós/MEC.
Collins, James (2013). Voice, Schooling, Inequality and Scale. Anthropology and education Quarterly, 44(2), 205-210.
Copp Mökönnen, Alicia (2013). Newcomers Navigating Languague Choice and Seeking Voice: Peer Talking in a Multilingual Primary School Classroom in Finland. Anthropology and education Quarterly, 44(2), 124-141.
De Certeau (2010). La invención de lo cotidiano. 1 Artes de hacer. México DF: uni-versidad Iberoamericana.
Duranti, Alessandro (2000). Antropología lingüística. Madrid: Cambridge university Press.
Edwards, Derek y Neil Mercer (1988). el conocimiento compartido: el desarrollo de la comprensión en el aula. Barcelona: Paidós/MEC.
Fishman, Joshua (1991). Reversing language shift: theoretical and empirical founda-tions of assistance to threatened languages. Clevedon: Multilingual Matters.
Foley, Douglas (2004). El indígena silencioso como una producción cultural. cuader-nos de Antropología social,19, 11-28. Buenos Aires.
Gutiérrez, Gilberto (1996). Territorio y cultura. culturas contemporáneasII(4). México DF: Época II.
Jaffe, Alexandra (2009). Introduction. The Sociolinguistics of Stance. En Alexandra Jaffe (ed.), stance: sociolinguistics Perspectives. Oxford: Oxford university Press.
Juffermans, Kasper y Jef Van Der Aa (2013). Introduction to the Special Issue: Analyzing Voice in Educational Discourses. Anthropology and education Quarterly,44(2), 112-123.
Kell, Catherine (2011). Inequalities and crossings. Literacy and the spaces-in-between. International Journal of education Development, 31, 606-613.
Lemke, Jay (1997). Aprender a hablar ciencia. Lenguaje, aprendizaje y valores.Barcelona: Paidós.
Mercer, Neil (1995). the Guided construction if Knowledge: talks Amongst teachers and Learners. Clevedon: Adelaide: Multilingual Matters.
Novaro, Gabriela (2009). Palabras desoídas, voces silenciadas, palabras traducidas: voces y silencios de niños bolivianos en escuelas de Buenos Aires. educação,34(1), 47-64.
Novaro, Gabriela, L. Borton, M. Diez y C. Hecht (2008). Sonidos del silencio, voces silenciadas. Niños indígenas y migrantes en escuelas de Buenos Aires. Revista mexicana de Investigación educativa, 13(36), 173-201.
Rebolledo, Valeria (2015). Diálogos multivocales en torno al español escrito: la escuela unitaria del pueblo chinanteco de san Isidro Laguna. Tesis de doctorado. Departamento de Investigaciones Educativas del Centro de Investi-gaciones y de Estudios Avanzados del Instituto Politécnico Nacional. México.
Rockwell, Elsie (2011). Los niños en los intersticios de la cotidianidad escolar. ¿Resistencia, apropiación o subversión? En Graciela Batallán y María Rosa Neufeld (coords.), Discusiones sobre infancia y adolescencia. niños y jóvenes dentro y fuera de la escuela. Buenos Aires: Biblos.
Scott, James (2000). Los dominados y el arte de la resistencia. México DF: Era.
SEP (2009). Plan y Programa de Educación Básica. México.



