Analysis of the Activities of Children in Initial Education in Indigenous Communities of Oaxaca, Mexico
DOI:
https://doi.org/10.18800/anthropologica.201502.007Keywords:
community education, indigenous education, alternative education, alternative teacher training, initial education, Oaxaca, analysis of activities, pedagogical movementAbstract
This study provides partial results of a 200-hour intensive training experience (called a diplomado) lasting one school year (2011-2012) for 35 indigenous teachers of Initial education who attend children 0 to 3 years old in marginalized communities of Oaxaca, mexico. Children’s spontaneous activities and those planned by teachers, presented through photographs and accompanying teacher’ narratives, are part of the written and photographic evidence submitted by the participants in their final diplomado portfolio of tasks. the purposes of the diplomado were to enrich teachers’communal knowledge and equip them with research skills to investigate and honor the communal practices, forms of governance, and the perspectives of the rural indigenous communities where they teach, in order to generate an authentic, alternative, community-based approach to initial education for babies and toddlers.Downloads
References
Acevedo, S., A. García, F. García, b. Gutiérrez et al. (2004). Tequio Pedagógico: Colaboración pedagógica en comunidad. En L. Meyer, b. Maldonado, R. Ortiz, y V. García (eds.), entre la normatividad y la comunalidad: experiencias educativas innovadoras del Oaxaca indígena actual (pp. 529-568). Oaxaca: Fondo Editorial del Instituto Estatal de Educación Pública de Oaxaca - IEEPO.
Ames, P. (2013). Niños y niñas andinos en el Perú: crecer en un mundo de relaciones y responsabilidades. bulletin de l’Institut Francais d’etudes Andines, 42(3), 389-409.
Arnaut, A. (1996). Historia de una profesión: Los maestros de educación primaria en méxico, 1887-1994. México DF: biblioteca del Normalista, Secretaría de Educación Pública.
Dirección General de Educación Indígena (2010). marco curricular de la educación Inicial Indígena. México DF: Secretaría de Educación Pública.
Gaskins, S. (2000). Children’s daily activities in a Mayan village: A culturally grounded description. Cross-Cultural Research,34(4), 375-389.
Greenfield, P., H. Keller, A. Fuligni y A. Maynard (2003). Cultural pathways through universal development. Annual Review of Psychology,54, 461-490.
Maldonado, b. (2002a). Autonomía y comunalidad india: enfoques y propuestas desde Oaxaca. México DF: Instituto Nacional de Antropología e Historia.
Maldonado, b. (2002b). Los indios en las aulas: Dinámica de dominación y resistencia en Oaxaca. México DF: Instituto Nacional de Antropología e Historia.
Maldonado, b. (2004). Comunalidad y educación en Oaxaca. En L. Meyer, b. Mal-donado, R. Ortiz, y V. García (eds.), entre la normatividad y la comunalidad: experiencias educativas innovadoras del Oaxaca indígena actual (pp. 24-42). Oaxaca: Fondo Editorial del Instituto Estatal de Educación Pública de Oaxaca - IEEPO.
Mannheim, b. y S. Gelman (2013). El aprendizaje de los conceptos genéricos entre niños quechuahablantes monolingües. bulletin de l’Institut Francais d’etudes Andines, 42(3), 353-368.
Martínez Luna, J. (2003). Comunalidad y desarrollo. México DF: Consejo Nacional para la Cultura y las Artes.
Martínez Luna, J. (2010). The fourth principle. En L. Meyer y b. Maldonado (eds.), new World of Indigenous Resistance: noam Chomsky and voices from north, south and Central America (pp. 85-99). San Francisco, CA: City Lights P ublishers.
Martínez Vásquez, V. (2012). La educación en Oaxaca: 1825-2010. Oaxaca: IEEPO.
Meyer, L. (2008). beyond civic responsibility: A liberatory pedagogy of «comu-nalidad». Unpublished paper presented at the American Educational Research Association Annual Meeting, New York, NY.
Meyer, L. y b. Maldonado (eds.) (2010.) new World of Indigenous Resistance: noam Chomsky and voices from north, south and Central America. San Francisco CA: City Lights Publishers.
Meyer, L. y b. Maldonado (eds.) (2011). Comunalidad, educación y resistencia indí-gena en la era global. Coordinación de Publicaciones del Colegio Superior para la Educación Integral Intercultural de Oaxaca (eds.), en colaboración con la Secretaría de Asuntos Indígenas de Oaxaca y la Coalición de Maestros y Promotores Indígenas de Oaxaca, con autorización de City Lights books, San Francisco, CA.
Meyer, L., b. Maldonado, R. Ortiz y V. García (eds.) (2004). entre la normativi-dad y la comunalidad: experiencias educativas innovadoras desde el Oaxaca indígena actual. Oaxaca: Fondo Editorial del Instituto Estatal de Educación Pública de Oaxaca - IEEPO.
Meyer, L. y F. Soberanes (2009). el nido de lengua: orientación para sus guías. Dis-ponible en http://jaf.lenguasindigenas.mx/docs/el-nido-de-lengua.pdf
Organización de las Naciones Unidas (2007). Declaración de los Derechos de los Pueblos Indígenas de la Organización de las Naciones Unidas. www.un.org/esa/socdev/unpfii/documents/DRIPS_en.pdf
Ornelas, C. (1995). el sistema educativo mexicano: la transición de fin de siglo. México DF: FCE, CIDE, NAFIN.
Remorini, C. (2013). Estudio etnográfico de la crianza y de la participación de los niños en comunidades rurales de los valles calchaquíes septentrionales (noroeste argentino). bulletin de l’Instituto Francais d’etudes Andines,42(3), 411-433.
Rendón Monzón, J. J. (2002). La comunalidad o modo de vida comunal entre los pueblos indios. México DF: Dirección General de Culturas Populares.
Rogoff, b. (1981). Adults and peers as agents of socialization: A highland Guatemalan profile. ethos,9(1), 18-36.
Rogoff, b. (2003). the cultural nature of human development. Nueva York: Oxford University Press.
Rogoff, b., L. Moore, b. Najafi, A. Dexter, M. Correa-Chavez y J. Solís (2007). Chil-dren’s development of cultural repertoires through participation in everyday routines and practices. En J.E. Grusec y P.D. Hastings (eds.), Handbook of socialization (pp. 490-515). Nueva York: Guilford.
Rogoff, b., G. Morelli y P. Chavajay (2010). Children’s integration in communities and segregation from people of differing ages. Perspectives on Psychological science,5(4), 431-440.
Soberanes, F. (2003a). Hacer realidad el discurso: formar docentes para la diversidad. Unpublished presentation, Simposio Internacional de la Educación para Niños Migrantes. Guasave, Sinaloa, México, October 2003.
Soberanes, F. (2010). Noam Chomsky y la educación indígena en Oaxaca. En L. Meyer y b. Maldonado (eds.), Comunalidad, educación y resistencia indígena en la era global. Coordinación de Publicaciones del Colegio Superior para la Educación Integral Intercultural de Oaxaca, en colaboración con la Secretaría de Asuntos Indígenas de Oaxaca y la Coalición de Maestros y Promotores Indí-genas de Oaxaca, con autorización de City Lights books, San Francisco, CA.(2003b). Pasado, presente y futuro de la educación indígena. México DF: Universi-dad Pedagógica Nacional.
Soberanes, F. y b. Maldonado (2002). El movimiento magisterial y la educación indígena. Unpublished presentation, III Encuentro Estatal de la Educación Indígena. Coordinadora Nacional de Trabajadores de la Educación - CNTE, Organizaciones Democráticas y Populares, April 12, 2002.
Stringer, E. (2013). Action research, 4th edition. Sage Publications.
Vygotsky, L. S. (1987). Thinking and speech (N. Minick, Trans.). En R.W. Rieber y A.S. Carton (eds.), the collected works of L. s. Vygotsky: Vol. 1. Problems of general psychology (pp. 39-285). Nueva York: Plenum Press.
Whiting, b. y C. Edwards (1988). Children of different worlds. Cambridge MA: Harvard University Press.



