Collective Integrations of Christianity and Sexual and Gender Diversity

Ethnography of “Rainbow Communities” in Spain

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18800/anthropologica.202502.008

Keywords:

Sexual diversity, Christianity, LGBT, Pluralism, Religion

Abstract

This article uses ethnography to explore some of the ways in which religion and sexual diversity intersect in contemporary society. It studies the case of the so-called “rainbow communities” in Spain: groups of Christian lesbians, gays, bisexuals, and trans individuals (LGBT+) who organize themselves to live these identities complementarily against the frequent oppositional understandings. The research analyzes data collected during continuous fieldwork with these communities from 2019 to 2023, and through a systematic review of archives. First, it traces the historical path of these communities, situating their development within broader processes of religious transformation, activist progress, and the social and legal recognition of diversity. Second, it assesses how they impact on the Christian field by offering a pastoral care model based on pluralism that addresses the population’s vital and spiritual needs unmet by mainstream religious institutions. Finally, it argues how their sociability rooted in Christian and LGBT+ activist values produces a context conducive to practising and developing identity in an integrated way.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arnone, G. (2018). Percorsi di riconciliazione e tattiche di inclusione dei gruppi lgbt cattolici all’interno della Chiesa in Italia. Riflessione a margine di una ricerca etnografica. EtnoAntropologia, 6(1), 141-164. https://doi.org/10.1473/ea.v6i1.279

Badel, C., & Kalinsky, B. (10-12 de diciembre de 2008). Dificultades etnográficas en los nuevos contextos de exclusión social [Ponencia]. I Encuentro Latinoamericano de Metodología de las Ciencias Sociales, La Plata, Argentina. https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/trab_eventos/ev.9452/ev.9452.pdf

Bárcenas Barajas, K. (2014). Iglesias y grupos espirituales para la diversidad sexual y de género en México: intersecciones sobre religión y género. Revista de Estudios Sociales, (49), 33-46. https://doi.org/10.7440/res49.2014.03

Bárcenas Barajas, K. (2016). Iglesias para la diversidad sexual en México y Brasil: sus programas de modernidad y el proceso de transnacionalización religiosa. Debates do ner, 17(29), 239-288. https://doi.org/10.22456/1982-8136.57866

Barrera-Blanco, J. (2025a). Etnografiar comunidades cristianas LGBT+: deconstruyendo incompatibilidades y descubriendo afectos. En H. M. C. Mazariegos Herrera & C. Rodríguez Reche (Eds.), Notas de campo. De cuerpos diversos, género y «otras» religiosidades (pp. 33-52). CLACSO, SEMIR.

Barrera-Blanco, J. (2025b). “One Single Flock with Diversity”: Community Building and Diversity Promotion in Spanish LGBTQ+ Christian Groups. En V. Thimm & F. Thajib (Eds.), Embracing Faith and Desire: Queer and Feminist Engagements with Islam and Christianity as Lived Religions (pp. 119-139). Routledge.

Berger, P. (1999). El dosel sagrado. Para una teoría sociológica de la religión. Kairós.

Bernau, J. A. (2021). From Christ to Compassion: The Changing Language of Pastoral Care. Journal for the Scientific Study of Religion, 60(2), 362-381. https://doi.org/10.1111/jssr.12711

Bourdieu, P. (2012). Violencia simbólica. Revista Latina de Sociología, 2(1), 1-4. https://doi.org/10.17979/relaso.2012.2.1.1203

Burchardt, M. (2022). Contesting Queer Secularity: The Spiritual and the Sexual after Secularization. New Diversities, 24(2), 89-102. https://newdiversities.mmg.mpg.de/wp-content/uploads/2022/10/2022_Early-View_Burchardt.pdf

Cáceres Feria, R., & Valcuende del Río, J. M. (2014). Globalización y diversidad sexual, gays y mariquitas en Andalucía. Gazeta de Antropología, 30(3), 07. https://doi.org/10.30827/Digibug.33814

Calvo Borobia, K. (2001). El movimiento homosexual en la transición a la democracia en España. Orientaciones: Revista de Homosexualidades, 2, 85-108.

Centro de Investigaciones Sociológicas – CIS. (1994). Barómetro de Abril 1994. Estudio no2087. CIS. https://www.cis.es/documents/d/cis/Es2087pdf

Centro de Investigaciones Sociológicas – CIS. (2024). Barómetro de Junio 2024. Estudio no3463. CIS. https://www.cis.es/documents/d/cis/es3463mar-pdf

CRISMHOM. (2 de diciembre de 2014). Charla Teléfonos de información LGTB - Crismhom en el P.I.A.H.T [Vídeo]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=djb9cJJ_lBA (Consulta el 4 de noviembre de 2025).

CRISMHOM. (5 de septiembre de 2017). Historia de Crismhom [Audio]. Ivoox. https://www.ivoox.com/historia-crismhom-audios-mp3_rf_20687263_1.html. (Consulta el 4 de noviembre de 2025).

CRISMHOM. (2 de enero de 2018). Testimonios del grupo de jóvenes de CRISMHOM [Vídeo]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=08yixVtErWA. (Consulta el 4 de noviembre de 2025).

CRISMHOM. (s.f.). Trans [Página web]. CRISMHOM. https://crismhom.org/areas/trans/. (Consulta el 4 de noviembre de 2025).

COGAM TV. (25 de junio de 2020). Conchi Sanroma – Obispa, LGTB+ Visible, Mujer Activista – Entrevista [Vídeo]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=AOKfc7N8Cf8. (Consulta el 4 de noviembre de 2025).

Collins, P. H. (2000). Black Feminist Thought: Knowledge, Consciousness, and the Politics of Empowerment. Routledge.

Congregación para la Doctrina de la Fe. (1 de octubre de 1986). Carta a los obispos de la Iglesia Católica sobre la atención pastoral a las personas homosexuales. La Santa Sede. https://www.vatican.va/roman_curia/congregations/cfaith/documents/rc_con_cfaith_doc_19861001_homosexual-persons_sp.html

Congregación para la Doctrina de la Fe. (31 de mayo de 1999). Notificación sobre la hermana Jeannine Gramick, Ssnd, y el padre Robert Nugent, Sds. La Santa Sede. https://www.vatican.va/roman_curia/congregations/cfaith/documents/rc_con_cfaith_doc_19990531_gramick-nugent-notification_sp.html

Cornejo Valle, M., & Blázquez Rodríguez, M. (2013). La convergencia de salud y espiritualidad en la sociedad postsecular. Las terapias alternativas y la constitución del ambiente holístico. Antropología Experimental, (13), 12-30. https://revistaselectronicas.ujaen.es/index.php/rae/article/view/1813

Cornejo Valle, M., & Pichardo, J. I. (2017). La «ideología de género» frente a los derechos sexuales y reproductivos. El escenario español. Cadernos Pagu, (50). https://doi.org/10.1590/18094449201700500009

Cuchet, G. (2017). Identité et ouverture dans le catholicisme français contemporain. Études: Revue de Culture Contemporaine, (2), 65-77. https://doi.org/10.3917/etu.4235.0065

Deguara, A. (2018). Destroying False Images of God: The Experiences of LGBT Catholics. Journal of Homosexuality, 65(3), 317-337. https://doi.org/10.1080/00918369.2017.1317474

Durand, M. (2018). « Homosexualiser » un rituel chrétien. Le Fêtez-Dieu de l’association David & Jonathan. Genre, Sexualité & Société, (19). https://doi.org/10.4000/gss.4155

Estalella, A., & Ardèvol, E. (2007). Ética de campo: hacia una ética situada para la investigación etnográfica de internet. Forum Qualitative Sozialforschung, 8(3). https://doi.org/10.17169/fqs-8.3.277

Fassin, E. (2010). National Identities and Transnational Intimacies: Sexual Democracy and the Politics of Immigration in Europe. Public Culture, 22(3), 507-529. https://doi.org/10.1215/08992363-2010-007

Fedele, A. (2009). From Christian Religion to Feminist Spirituality: Mary Magdalene Pilgrimages to La Sainte-Baume, France. Culture and Religion, 10(3), 243-261. https://doi.org/10.1080/14755610903279663

Fonseca, J. (2013). El Camino: experiencias de una comunidad inclusiva en Lima. En S. B. de Lima Silva, L. Bedurke & G. Boehler (Eds.), Teorías Queer y Teologías: estar en otro lugar (pp. 260-267). Departamento Ecuménico de Investigaciones.

Fuist, T. N. (2016). “It Just Always Seemed like it Wasn’t a Big Deal, Yet I Know for Some People they Really Struggle With it”: LGBT Religious Identities in Context. Journal for the Scientific Study of Religion, 55(4), 770-786. https://doi.org/10.1111/jssr.12291

Ganzevoort, R. R., van der Laan, M., & Olsman, E. (2011). Growing Up Gay and Religious. Conflict, Dialogue, and Religious Identity Strategies. Mental Health, Religion & Culture 14(3), 209-222. https://doi.org/10.1080/13674670903452132

Garcia Rodriguez, D. (2025). You are a Gay Man, and you’re Also Christian–How is This Possible? Homosecularism, Religion and LGBTIQ+ Asylum in the UK. Ethnic and Racial Studies, 1-19. https://doi.org/10.1080/01419870.2025.2484415

Griera, M. (2020). The Many Shapes of Interreligious Relations in Contemporary Spain. Interdisciplinary Journal for Religion and Transformation in Contemporary Society, 6(2), 317-341. https://doi.org/10.30965/23642807-00602005

Hall, D. (2015). Individual Choices Revisited: Non-heterosexual Christians in Poland. Social Compass, 62(2), 212-224. https://doi.org/10.1177/0037768615571691

Hervieu-Léger, D. (2019). Mutations de la sociabilité catholique en France. Études, (2), 67-78. https://doi.org/10.3917/etu.4257.0067

HOREB EKUMENE. (6 de febrero de 2024). Conversaciones con Emili M Boïls [Vídeo]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=wQP5LxkaL8g. (Consulta el 17 de junio de 2025).

Iannaccone, L. R. (1994). Why Strict Churches are Strong. American Journal of Sociology, 99(5), 1180-1211. https://doi.org/10.1086/230409

Iglesia Evangélica Española – IEE. (13 de mayo de 2015). Declaración de Mamré. IEE. https://drive.google.com/file/d/1AtfBKd0FS8-BgGUF-DEcnjqxAVvJYePH/view

Iglesia Católica. (1992). Catecismo de la Iglesia Católica. Asociacio?n de Editores del Catecismo.

ILGA Europe. (11 de mayo de 2023). Rainbow Europe Map and Index 2023. ILGA Europe. https://www.ilga-europe.org/report/rainbow-europe-2023/

Lecaros, V., & Piccone Camere, C. (2025). «Fiducia supplicans» y la homosexualidad: entre la doctrina perenne y una pastoral renovada. Reflexiones a partir del caso peruano. Estudios Eclesiásticos. Revista de Investigación e Información Teológica y Canónica, 100(392), 117-155. https://doi.org/10.14422/ee.v100.i392.y2025.004

López Clavel, P. (2018). El rosa en la senyera. El movimiento gay, lesbiano y trans valenciano en su perigeo (1976-1997) [Tesis de doctorado, Universitat de Valencia]. http://hdl.handle.net/10550/66905

«Los obispos critican la campaña de uso de preservativos en la lucha contra el SIDA». (13 de junio de 1987). El País. https://elpais.com/diario/1987/06/13/sociedad/550533602_850215.html

Mahmood, S. (2005). Politics of Piety: The Islamic Revival and the Feminist Subject. Princeton University Press.

Mikulak, M. (2019). Godly Homonormativity: Christian LGBT Organizing in Contemporary Poland. Journal of Homosexuality, 66(4), 487-509. https://doi.org/10.1080/00918369.2017.1414501

Natividade, M. T., & de Oliveira, L. (2009). «Nós acolhemos os homossexuais»: homofobia pastoral e regulação da sexualidade. Revista TOMO, (14), 203-227. https://doi.org/10.21669/tomo.v0i14.504

Nynäs, P., & Lassander, M. T. (2015). LGBT Activism and Reflexive Religion: A Case Study from Finland in the Light of Social Movements Theory. Journal of Contemporary Religion, 30(3), 453-471. https://doi.org/10.1080/13537903.2015.1081348

Pérez-Agote, A. (2012). Cambio religioso en España: los avatares de la secularización. Centro de Investigaciones Sociológicas.

Pitt, R. N. (2010). “Killing the Messenger”: Religious Black Gay Men’s Neutralization of Anti-gay Religious Messages. Journal for the Scientific Study of Religion, 49(1), 56-72. https://doi.org/10.1111/j.1468-5906.2009.01492.x

Portier, P. (2012). Pluralité et unité dans le catholicisme français. En C. Béraud, F. Gugelot & I. Saint-Martin (Eds.), Catholicisme en tensions (pp. 19-36). EHESS.

Puar, J. K. (2007). Terrorist Assemblages: Homonationalism in Queer Times. Duke University Press.

Sánchez Nuñez, J. (2016). Ética teológica y homosexualidad. Bases teológicas, bíblicas y éticas de una decisión eclesial: la Declaración de Mamré. Iglesia Evangélica Española.

Serra, C. (2021). Diversity as a Gift: LGBTQI+ Roman Catholic Organizations in Twenty-first-century Brazil. International Journal of Latin American Religions, 6, 248-280. https://doi.org/10.1007/s41603-021-00152-4

Sgró Ruata, M. C., & Vaggione, J. M. (2017). El Papa Francisco I y la sexualidad: políticas de dislocación. Revista mexicana de ciencias políticas y sociales, 63(232), 153-179. https://doi.org/10.22201/fcpys.2448492xe.2018.232.57338

Singh, J. (2015). Religious Agency and the Limits of Intersectionality. Hypatia: A Journal of Feminist Philosophy, 30(4), 657-674. https://doi.org/10.1111/HYPA.12182

Suárez Arispe, C., & Vega-Dávila, E. (2023). Contra la cultura del espectáculo: sacerdocio universal y participación activa. Aprendizajes pastorales desde la Comunidad Luterana Santísimo Redentor y la Comunidad Luterana del Perú. Síwo Revista de Teología, 16(2), 119-32. https://doi.org/10.15359/siwo.16-2.7

The Roestone Collective. (2014). Safe Space: Towards a Reconceptualization. Antipode, 46(5), 1346-1365. https://doi.org/10.1111/anti.12089

Toft, A. (2014). Re-imagining Bisexuality and Christianity: The Negotiation of Christianity in the Lives of Bisexual Women and Men. Sexualities, 17(5-6), 546-564. https://doi.org/10.1177/1363460714526128

Tricou, J. (2018). Recreating “Moles”: Managing Homosexual Priests’ Silence in an Era of Gay Marriage. Sociologie, 9(2), 131-150. https://doi.org/10.3917/socio.092.0131

Trujillo Barbadillo, G. (2009). Deseo y resistencia: treinta años de movilización lesbiana en el Estado español (1977-2007). Egales.

Vega-Dávila, E. (3 de enero de 2024). ¿Cuál es nuestro status? ¡Ya estamos bendecidxs y somos bendición! Religión Digital. https://www.religiondigital.org/opinion/status-bendecidxs-bendicion-luteranos-Doctrina-Fe-Fernandez-Papa_0_2628337145.html

Villaamil, F. (2004). La transformación de la identidad gay en España. Libros de la Catarata.

Wagner, G., Serafini, J., Rabkin, J., Remien, R., & Williams, J. (1994). Integration of One’s Religion and Homosexuality. Journal of Homosexuality, 26(4), 91-110. https://doi.org/10.1300/J082v26n04_06

White, H. R. (2008). Proclaiming Liberation: The Historical Roots of LGBT Religious Organizing, 1946-1976. Nova Religio, 11(4), 102-119. https://doi.org/10.1525/nr.2008.11.4.102

Zamora Santiago, G. (2023). La iglesia arcoíris: la apropiación LGBTI del espacio religioso en Lima. Discursos Del Sur, Revista de teoría crítica en ciencias sociales, (12), 161-199. https://doi.org/10.15381/dds.n12.24756

Published

2025-12-15

How to Cite

Barrera-Blanco, J. (2025). Collective Integrations of Christianity and Sexual and Gender Diversity: Ethnography of “Rainbow Communities” in Spain. Anthropologica Del Departamento De Ciencias Sociales, 43(55), 216–248. https://doi.org/10.18800/anthropologica.202502.008

Issue

Section

DOSSIER: Religion and Spiritualities in the Modern World