Overcoming the ‘Chronic Doubt’: History of Psychology and Argentinian Psychologists’ Training and Education in the Context of Latin-American Psychology

Authors

  • Catriel Fierro Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas Grupo de Investigación "Historia, Enseñanza y Profesionalización de la Psicología en el Cono Sur" - Facultad de Psicología, Universidad Nacional de Mar del Plata Rede Iberoamericana de Pesquisadores de Historia da Psicología Sociedad Interamericana de Psicología Rede Iberoamericana de Pesquisadores de Historia da Psicologia http://orcid.org/0000-0001-7635-7012

    Licenciado en Psicología por la Universidad Nacional de Mar del Plata (2015).

    Doctorando en Psicología por la Universidad Nacional de San Luis.

    Becario Doctoral por el Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (2016-actualidad)

    Docente alumno en cátedra "Historia social de la Psicologia" (2014-2016)

    Becario 'Estudiante Avanzado' por la Universidad Nacional de Mar del Plata en la Licenciatura en Psicología, Facultad de Psicología, Universidad Nacional de Mar del Plata (2014-2016).

    Becario por el Consejo Interuniversitario Nacional (2013-2014)

    Becario radicado en cátedra "Historia social de la Psicología". Integrante del grupo de Investigación "Historia, Enseñanza y Profesionalización de la Psicología en los Países del Cono Sur de América" (2011-)

    Adscripto a docencia en cátedra "Epistemología de la Psicología" (2014-)

DOI:

https://doi.org/10.18800/psico.201801.010

Keywords:

history of psychology, teaching of psychology, education in psychology, critical thinking, Latin-American psychology

Abstract

The present study presents an empirical analysis of the relevance of psychologists’ historical education within the framework of Latin American psychology. The ‘chronic doubt’ about the formative aim of historiography is first characterized. The ways in which such historiography is a central input in Latin American and Argentinian psychologists’ training and education is then described. The results of a descriptive, mixed socio-bibliometric analysis of the literature used as readings (n = 798) in undergraduate historical courses at Argentinian psychology programs are presented. Findings indicate a marked predominance of texts and scholarship by Argentinian authors, a marked scarcity of Latin American authors and themes, and a problematic depiction of psychology’s historical pluralism. We conclude on the implications of such results for a critical history in the Latin American psychologists’ education, and on the need to contextualize local history in regional history of science.

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2018-12-12

How to Cite

Fierro, C. (2018). Overcoming the ‘Chronic Doubt’: History of Psychology and Argentinian Psychologists’ Training and Education in the Context of Latin-American Psychology. Revista De Psicología, 36(1), 265–332. https://doi.org/10.18800/psico.201801.010

Issue

Section

Articles