Questionnaire design: identity strategies in university academics in response to the educational reforms

Authors

  • Elizabeth Zanatta Colín Universidad Autónoma del Estado de México

    Doctora en Educación por la Universidad Autónoma del Estado de Morelos. Profesor investigador de tiempo completo UAEMéx. Dirección: Isabel La Católica sur # 906. Col Sn. Sebastián Toluca, México. C.P. 20150. Contacto: elizatt12@live.com

  • Teresa Ponce Dávalos Universidad Autónoma del Estado de México

    Maestra en Administración por Universidad Autónoma del Estado de México. Profesor investigador de tiempo completo UAEMéx. Dirección: Cedral del Centro 23, Col. La Crespa. Toluca, México. C.P. 50010. Contacto: tpd1210@hotmail.com

  • Sergio Luis García Iturriaga Universidad Autónoma del Estado de México

    Maestro en Administración por Universidad Autónoma del Estado de México. Profesor Investigador de tiempo completo UAEMéx. Dirección: Cedral del Centro 23, Col. La Crespa. Toluca, México. C.P. 50010. Contacto: jefeslgi5512@hotmail.com

  • Claudia Angélica Sánchez Calderón Universidad Autónoma del Estado de México

    Doctora en Educación Instituto Superior de Ciencias de la Educación del Estado de México. Profesor investigador de tiempo completo UAEMéx. Dirección: Privada de Laureles lote 18 casa 18 Residencial Foresta. Colonia San Miguel Totocuitlapilco CP 52143 Municipio de Metepec. Contacto: clau_sc2014@hotmail.com

  • José Luis Gama Vilchis Universidad Autónoma del Estado de México

    Maestro en Psicología por Universidad Autónoma del Estado de México. Profesor investigador de tiempo completo UAEMéx. Dirección: Pino Suarez sur No 2028. Col. Benito Juárez. Toluca, Estado de México, CP. 501910. Contacto: ari7203_2@yahoo.com.mx

DOI:

https://doi.org/10.18800/psico.201702.011

Keywords:

teacher identity, teaching disposition, identity strategies, instrument development, educative praxis

Abstract

We designed a questionnaire that aims to understand what happens to the identity of the teacher as a guiding element of its educative practice in response to the educational reforms –which have generated a constant change in what is expected from their role. The questionnaire was applied to 228 academics from different disciplines in a state public University with an educational model based on competencies. The data were processed by factor analysis and Cronbach’s Alpha. The results were consistent with the hypothesized factor structure, obtaining an acceptable percentage of variance (43%), which explains four factors of identity strategies: resistant-diffuse, attributed, simulated and assumed. The instrument
reported an adequate level of internal consistency (.94). Therefore, the questionnaire has both construct validity and internal consistency.

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2017-07-18

How to Cite

Zanatta Colín, E., Ponce Dávalos, T., García Iturriaga, S. L., Sánchez Calderón, C. A., & Gama Vilchis, J. L. (2017). Questionnaire design: identity strategies in university academics in response to the educational reforms. Revista De Psicología, 35(2), 679–700. https://doi.org/10.18800/psico.201702.011

Issue

Section

Articles