The praxis in training of Community Psychology: An ethical view

Authors

  • Miryam Rivera Holguín Pontificia Universidad Católica del Perú http://orcid.org/0000-0003-0044-7788

    Magíster en Salud Mental en Poblaciones por la Universidad Peruana Cayetano Heredia. Docente Asociada del Departamento de Psicología de la Pontificia Universidad Católica del Perú.

  • Tesania Velázquez Pontificia Universidad Católica del Perú http://orcid.org/0000-0002-7256-8629

    Magíster en Psicología Clínica y Forense por la Universidad de Salamanca. Directora de la Dirección Académica de Responsabilidad Social y Docente Asociada del Departamento de Psicología y de la Maestría en Psicología Comunitaria de la PUCP.

  • Elba Custodio Espinoza Pontificia Universidad Católica del Perú http://orcid.org/0000-0001-7201-6093

    Magíster en Cooperación al Desarrollo Descentralizado por la Universidad del País Vasco. Docente del Departamento de Psicología y de la Maestría en Psicología Comunitaria de la PUCP.

  • Adriana Hildenbrand Pontificia Universidad Católica del Perú http://orcid.org/0000-0001-5015-1809
    Licenciada en Psicología Clínica por la Pontificia Universidad Católica del Perú.
  • Andrea Wakeham Pontificia Universidad Católica del Perú http://orcid.org/0000-0003-2739-9659

    Licenciada en Psicología por la Pontificia Universidad Católica del Perú. Docente del Departamento de Psicología de la Pontificia Universidad Católica del Perú.

DOI:

https://doi.org/10.18800/psico.201901.002

Keywords:

Praxis, training, community psychology, ethics

Abstract

The aim of this study was to explore the praxis in training of Community Psychology and identify the characteristics of the role and ethical work. This was done by analyzing the syllabi of Community Psychology courses in Psychology programs in Peru that include those courses in their plan of studies. The study seeks to analyze the extent of supervision of practical work that is included as a substantial part of the training. The results show that 16 of the 20 syllabi of the courses offered by the analyzed universities included theoretical and practical training, but that only one course explicitly offers a space for accompaniment, supervision and / or monitoring. In addition, there is only reflection on one’s attitude toward the role and community involvement, and not critical reflection. Thus, the ethical and political dimension of training in Community Psychology is absent.

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2018-12-10

How to Cite

Rivera Holguín, M., Velázquez, T., Custodio Espinoza, E., Hildenbrand, A., & Wakeham, A. (2018). The praxis in training of Community Psychology: An ethical view. Revista De Psicología, 37(1), 31–52. https://doi.org/10.18800/psico.201901.002

Issue

Section

Articles