Health and Well-being in university students: the importance of sociodemographic, academic and behavioral variables

Authors

  • Mónica Cassaretto Bardales Pontificia Universidad Católica del Perú https://orcid.org/0000-0002-4880-6092

    Doctora en Psicología. Docente asociada del departamento de Psicología de la Pontificia Universidad Católica del Perú. Coordinadora del Grupo de Investigación en Psicología y Salud: Entornos Saludables (PyS:Es). Dirección postal: Av. Universitaria 1801, Lima. Contacto: mcassar@pucp.edu.pe. https://orcid.org/0000-0002-4880-6092

  • Patricia Martínez Uribe Pontificia Universidad Católica del Perú https://orcid.org/0000-0001-8361-227X

    Doctora en Psicología de la Universidad Autónoma de Barcelona. Profesora principal del Departamento de Psicología. Miembro del Grupo de Investigación en Psicología y Salud: Entornos Saludables (PyS:Es). Dirección postal: Av. Universitaria 1801, Lima. Contacto: pmartin@pucp.pe. https://orcid.org/0000-0001-8361-227X

  • Mariela Tavera Palomino Pontificia Universidad Católica del Perú https://orcid.org/0000-0002-1502-8159

    Magíster en Psicología Clínica de la Salud. Consultora nacional e internacional en Proyectos en Prevención y Promoción de la Salud. Docente por horas del departamento de Psicología de la Pontificia Universidad Católica del Perú. Miembro del Grupo de Investigación en Psico-logía y Salud: Entornos Saludables (PyS:Es). Dirección postal: Av. Universitaria 1801, Lima. Contacto: mariela.tavera@pucp.pe. https://orcid.org/0000-0002-1502-8159

DOI:

https://doi.org/10.18800/psico.202002.006

Keywords:

Health, Wellbeing, Flourishing, University students, Health promotion

Abstract

The aims of the study were to evaluate health and well-being among a sample of Peru-vian students attending a private university and identify sociodemographic, academic and behavioral variables associated with them. The study assessed 1073 students; the majority reported a positive perception of their health but there is evidence of physical and psychological symptoms. Multiple regression analyses were performed for each health indicator, and there were small but robust models for Global Perceived Health (R2 = .16, p <.001) Physical Health (R2 = .09, p <.001) and Mental Health (R2 = .15, p <.001). Regarding well being, models were found for Positive Affect (R2 = .16, p <.001), Negative Affect (R2 = .15, p <.001) and Flourishing (R2 = .19, p <.001). These findings support the need for health promotion initiatives in universities.

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2020-06-30

How to Cite

Cassaretto Bardales, M., Martínez Uribe, P., & Tavera Palomino, M. (2020). Health and Well-being in university students: the importance of sociodemographic, academic and behavioral variables. Revista De Psicología, 38(2), 499–528. https://doi.org/10.18800/psico.202002.006

Issue

Section

Articles