Effects of the regulation of the dyadic interaction in argumentative tasks

Authors

  • Nadia Soledad Peralta Instituto Rosario de Investigaciones en Ciencias de la Educación (UNR)

    Doctora en Psicología por la Universidad Nacional de San Luis. Directora del programa Interdisciplinario de Análisis de Datos de la Universidad Nacional de Rosario. Investigadora Asistente del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET), Argentina. Instituto Rosario de Investigaciones en Ciencias de la Educación (IRICE-UNR). Dirección postal: 27 de febrero 210 bis (Ocampo y Esmeralda), Rosario (Santa Fe), Argentina (C.P. 2000). Contacto: nperalta@ irice-conicet.gov.ar

  • Néstor Roselli Centro de Investigaciones en Psicología de la Facultad de Psicología y Psicopedagogía (UCA)

    Doctor en Psicología. Investigador del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET), Argentina. Director del Centro de Investigaciones en Psicología de la Facultad de Psicología y Psicopedagogía de la Pontificia Universidad Católica Argentina (UCA), Buenos Aires, Argentina. Dirección postal: A. M. de Justo 1300, Buenos Aires, Argentina (C.P. 1107). Contacto: nestorroselli@uca.edu.ar

DOI:

https://doi.org/10.18800/psico.202101.009

Keywords:

Sociocognitive interaction, Argumentation, Counter-argumentation, Interaction regulation, Types of task

Abstract

The objective of this paper is to analyze the effects of the interactive regulation of dyadic situations on the argumentative abilities of the subjects in two types of tasks: ordering causes of social phenomena and taking position in front of dilemmatic situations. A quasi-experimental study was carried out, the pre-test and the post-test of the participants after the interaction were compared, constituting two groups; dyads with assistance from the interaction by the researcher (participation, evaluation and counter-argumentation) and dyads without assistance. The results show that the assistance produces significant effects in the

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2021-01-21

How to Cite

Peralta, N. S., & Roselli, N. (2021). Effects of the regulation of the dyadic interaction in argumentative tasks. Revista De Psicología, 39(1), 207–227. https://doi.org/10.18800/psico.202101.009

Issue

Section

Articles