Leadership, teams, and collaborative groups – its relationship with job satisfaction

Authors

  • Pablo Sebastián Pérez Vilar Universidad Abierta Interamericana
    Magister en Psicología Organizacional. Investigador del proyecto de investigación de la Maestría en Psicología Organizacional con Orientación Gerencial de la Universidad AbiertaInteramericana. Dirección postal: Barrio Copello Edif. 17 - piso 9 - Dpto. “E”, Ciudad Autónoma de Buenos Aires.
  • Susana Celeste Azzollini Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas, Argentina
    Doctora en Psicología de la UBA. Investigadora del Instituto de Investigaciones de la Facultad de Psicología. Investigadora Adjunta del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET). Directora de proyectos UBACyT Nº P046 y PIDDEF Nº 33/10 ydel Proyecto de investigación de la Maestría en Psicología Organizacional con Orientación Gerencial de la Universidad Abierta Interamericana. Dirección postal: Fortunato Devoto 533,6to piso, Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina.

DOI:

https://doi.org/10.18800/psico.201301.006

Keywords:

job satisfaction, leadership, workgroups, job

Abstract

Results obtained from a literature review of scientific articles related to job satisfaction published between the years 2000 and 2010, are presented. Findings of research studies analyzed indicate the relationship between leadership, some aspects of the supervision, groups, teams and its influence on job satisfaction. The revised bibliography noted mainly the positive relationship between transformational leadership and the SWA model of supervision on job satisfaction. Also the importance of the influence of certain aspects such as the efficacy group, group cohesion and the need to share values for group work be more satisfying than individual work.

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2013-06-27

How to Cite

Pérez Vilar, P. S., & Azzollini, S. C. (2013). Leadership, teams, and collaborative groups – its relationship with job satisfaction. Revista De Psicología, 31(1), 151–169. https://doi.org/10.18800/psico.201301.006

Issue

Section

Articles