Status and Prospects of the Transfer of Forest Functions to Regional Governments

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18800/kawsaypacha.202102.003

Keywords:

Transfer of Functions, Leadership, Deforestation, Corruption, Weaknesses, Peru

Abstract

The process of the transfer of forestry functions, which began in 2009, was not completed; 15 Regional Governments have yet to assume the functions of monitoring and control; as well as administration and control of the forestry and wildlife resource (RFFS acronym in Spanish), provided for in the Organic Law of Regional Government (Article 51°). This situation is due to weaknesses inherent in the decentralization process at the national level, coupled with the weak leadership of SERFOR to lead the decentralization process and promote the decentralized management of RFFS, and, to the little interest of the Regional Governments in assuming these functions. This led an unclear and changing organization, weak operational capacity and capacity-building; among other problems, which have always affected the forest sector; this is the case with deforestation and corruption associated with harvesting.

In addition, a case study is presented from the perspective of four departments; two of them, Cajamarca and Cusco, in which the transfer of forestry functions has not yet been carried out, and an administration dependent on SERFOR is maintained through an Technical Forest and Wildlife Administrations (ATFFS acronym in Spanish). The remaining two, Loreto and Ucayali, where the transfer of forestry functions took place, are managed in a decentralized manner through an ARFFS. As a result, it was evident that both types of administration have weaknesses. In the case of the ATFFS, they have weaknesses that lie in the little interest of SERFOR in strengthening its management, they have a low budget, incipient participation in the budget for results and investment projects that SERFOR executes. The Regional Forest and Wildlife Authority (ARFFS acronym in Spanish) have weaknesses related to the limited financial resources allocated by the Regional Governments in the administration of RFFS and the limited implementation of investment projects.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Congreso de la República del Perú (2011). Ley N° 29763. Ley Forestal y de Fauna Silvestre. Lima, 21 de julio.

Congreso de la República del Perú (2002a). Ley N° 27680. Ley de Reforma Constitucional del Capítulo XIV del Título IV, sobre descentralización. Lima, 6 de marzo.

Congreso de la República del Perú (2002b). Ley N° 27783. Ley de Bases de la Descentralización. Lima,17 de julio.

Congreso de la República del Perú (2002c). Ley N° 27867. Ley Orgánica de Gobiernos Regionales. Lima 16 de noviembre.

CGR (Contraloría General de la República) (2014). Estudio del proceso de descentralización en el Perú. Lima, 415p.

Dourojeanni, M. (2019). Esbozo de una nueva Política Forestal Peruana. Revista Forestal del Perú, 34(1): 4-20. http://dx.doi.org/10.21704/rfp.v34i1.1244

Dourojeanni, M. (2013). Análisis Crítico de la Ley Forestal Peruana. Boletín Informativo de Derecho, Ambiente y Recursos Naturales-DAR, 20-32.

EIA (Environmental Investigation Agency) (2012). La Máquina Lavadora-Cómo el Fraude y la Corrupción en el Sistema de Concesiones están destruyendo el futuro de los bosques de Perú. Lima, 72p.

Geobosques (Plataforma del Programa Nacional de Conservación de Bosques para la Mitigación del Cambio Climático del Ministerio del Ambiente) (2019). Bosque y Pérdida de Bosque. http://geobosques.minam.gob.pe/geobosque/view/perdida.php

Global Witness (2019). «El justiciero forestal: Por qué se debe devolver la independencia a OSINFOR y expandir sus poderes». Informe Global Witness. https://www.globalwitness.org/documents/19591/El_justiciero_forestal.pdf

INRENA (Instituto Nacional de Recursos Naturales) (1996). Guía Explicativa del Mapa Forestal 1995. 144p.

Interpol (International Criminal Police Organization) (2016). Uncovering the Risks of Corruption in the Forestry Sector.

Malleux, J. (1975). Mapa forestal del Perú- memoria explicativa. Lima, 161p.

MEF (Ministerio de Economía y Finanzas) (2019a). Consulta Amigable- Consulta de ejecución del gasto por nivel de Gobierno. Lima. http://apps5.mineco.gob.pe/transparencia/Navegador/default.aspx

MEF (Ministerio de Economía y Finanzas) (2019b). Consulta Amigable- Consulta de ejecución del gasto por pliego (producto/proyecto) y departamento. http://apps5.mineco.gob.pe/transparencia/Navegador/default.aspx

MEF (Ministerio de Economía y Finanzas) (2019c). Consulta Amigable- Consulta de ejecución del gasto por programa presupuestal y entidad. Lima. http://apps5.mineco.gob.pe/transparencia/Navegador/default.aspx

MINAGRI (Ministerio de Agricultura y Riego) (2019). Resolución Ministerial Nº 0221-2019-MINAGRI. Aprueba el «Plan Anual de Transferencia de Competencias Sectoriales a los Gobiernos Regionales y Locales del año 2019». 21 de junio.

MINAGRI (2013). Decreto Supremo Nº 007-2013-MINAGRI. Aprueban «Reglamento de Organización y Funciones del Servicio Nacional Forestal y de Fauna Silvestre -SERFOR». Lima. 17 de julio.

MINAM (Ministerio del Ambiente) (2015a). Cuantificación y análisis de la deforestación en la Amazonia peruana en el periodo 2010-2011-2013-2014. Lima, 107p.

MINAM (2015b). Mapa nacional de cobertura vegetal: memoria descriptiva. Dirección General de Evaluación, Valoración y Financiamiento del Patrimonio Natural. Lima, 105p.

MINAM (2009). Mapa de Deforestación de la Amazonía Peruana-2000. Lima, 94p.

OSINFOR (Organismo de Supervisión de los Recursos Forestales y de Fauna Silvestre) (2016). Sistema de Información Gerencial - Volumen movilizado proveniente de extracción ilegal en los años 2011-2016. Lima. https://observatorio.osinfor.gob.pe/Estadisticas/Home/Reportes/12

OSINFOR (2015). Resultados de las supervisiones y fiscalizaciones efectuadas por el OSINFOR en el marco del Operativo Internacional “Operación Amazonas 2014”. Lima, 63p.

PCM (Presidencia del Consejo de Ministros- Secretaría de Descentralización) (2018). Informe Anual del Proceso de Descentralización 2017. Lima, 111p.

PCM (Presidencia del Consejo de Ministros) (2017). Informe Anual del Proceso de Descentralización 2016. Lima, 104p.

PCM (Presidencia del Consejo de Ministros) (2012). Plan Nacional de Descentralización 2012-2016. Lima, 147p.

ProDescentralización (2016). Informe anual sobre el estado del proceso de descentralización a enero 2016. Lima, 143p.

ProDescentralización (2013). Informe anual del proceso de descentralización 2012. Lima, 126 p.

Published

2021-11-08

How to Cite

Zamora Velazco, G. N. (2021). Status and Prospects of the Transfer of Forest Functions to Regional Governments. Revista Kawsaypacha: Sociedad Y Medio Ambiente, (8), 61–79. https://doi.org/10.18800/kawsaypacha.202102.003

Issue

Section

ACADEMIC ARTICLES AND ESSAY