The ethics of ethnographic research in cyberworlds

Authors

  • Israel Márquez Universidad Complutense de Madrid
    Israel Márquez es doctor europeo en Ciencias de la Información por la Universidad Complutense de Madrid (UCM) y máster en Sociedad de la Información y el Conocimiento por la Universitat Oberta de Catalunya. Es miembro de los grupos de investigación «Semiótica, Comunicación y Cultura» (UCM) y «Decolonizing Knowledge & Aesthetics» (Centro de Creación Contemporánea Matadero Madrid en colaboración con el Centro de Estudios Poscoloniales de Goldsmiths, Universidadde Londres). Ha sido investigador visitante en la School of Literature, Communi- cation and Culture del Georgia Institute of Technology (Atlanta, EE.UU.) y en la IT University of Copenhagen (Dinamarca). Ha publicado diversos artículos sobre cultura digital y nuevos medios en revistas académicas y volúmenes colectivos y ha participado en numerosos congresos nacionales e internacionales. Ha sido profesor de las materias Semiótica de la Comunicación de Masas, Análisis e Investigación en Comunicación, Introducción a la Comunicación, Teoría de la Información, Teoría de la Comunicación y Periodismo Digital. También ha ejercido el periodismo musical en las revistas Go Mag y Mondosonoro, y es autor del libro La música popular en el siglo XXI. Otras voces, otros ámbitos (Milenio, 2014). Correo electrónico: isravmarquez@gmail.com

DOI:

https://doi.org/10.18800/anthropologica.201402.006

Keywords:

cyberworlds, ethnography, ethics, privacy, publicity, anonymity

Abstract

The following paper presents a reflection on the ethics of ethnographic research in so-called virtual worlds or cyberworlds. based on my own experience in Second Life, there, Onverse and Twinity, issues related to transparency, presence, privacy and anonymity are discussed. Although research in cyberworlds shares some ethical problems with traditional and virtual ethnography, they present newdifficulties and ethical dilemmas during fieldwork that should be identified and analyzed from a critical point of view.

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2014-01-22

How to Cite

Márquez, I. (2014). The ethics of ethnographic research in cyberworlds. Anthropologica Del Departamento De Ciencias Sociales, 32(33), 111–135. https://doi.org/10.18800/anthropologica.201402.006

Issue

Section

Cultural diversity, visualities and digital technologies