Verbal Analogies Computerized Adaptive Test: Comparison of Stopping Rules

Authors

  • Gabriela Susana Lozzia Instituto de Investigaciones de la Facultad de Psicología de la Universidad de Buenos Aires http://orcid.org/0000-0001-7753-6303

    Doctora y profesora en Psicología. Profesora adjunta de la Facultad de Psicología, Universidad de Buenos Aires. Dirección postal: Nemesio Trejo 5044, (1407), Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina. Contacto: glozzia@psi.uba.ar.

  • Facundo Juan Pablo Abal Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas http://orcid.org/0000-0001-7023-5380

    Doctor en Psicología. Investigador asistente, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET). Profesor adjunto de la Facultad de Psicología, Universidad de Buenos Aires. Dirección postal: Zuviría 5691, (1439), Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina. Contacto: fabal@psi.uba.ar.

  • María Silvia Galibert Instituto de Investigaciones de la Facultad de Psicología de la Universidad de Buenos Aires http://orcid.org/0000-0002-7476-4105

    Doctora en Psicología. MSc Biometría. Prof. Matemática. Profesora adjunta de la Facultad de Psicología, Universidad de Buenos Aires. Dirección postal: Tejedor 555, (1424), Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina. Contacto: galibert@psi.uba.ar.

  • Horacio Félix Attorresi Instituto de Investigaciones de la Facultad de Psicología de la Universidad de Buenos Aires http://orcid.org/0000-0002-3027-1069

    Licenciado en Ciencias Matemáticas. Profesor consulto titular de la Universidad de Buenos Aires. Dirección postal: Rivera Indarte 132, 1°A, (1406), Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina. Contacto: horacioattorresi@gmail.com.

DOI:

https://doi.org/10.18800/psico.202001.002

Keywords:

Computer adaptive testing, Item bank, Item response theory, Verbal reasoning, College students

Abstract

This study seeks to update Argentine psychometric studies. A Computerized Adaptive Test (CAT) was developed from a Verbal Analogies Item Bank (IB); it was programmed with FastTEST Pro version 2.0. A sample of 108 undergraduate students was assessed. Results were compared according to three different CAT termination criteria (fixed length of 32 items, variable length when reaching an estimation error of less than or equal to .40 and to .30). Significantly high correlations were obtained (r > .90; p < .001) between the level of trait estimated from the BI and each of the three CAT variants. Given the BI characteristics, the fixed-length of 32 items for the CAT presented the optimal balance between precision and length.

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2020-02-25

How to Cite

Lozzia, G. S., Abal, F. J. P., Galibert, M. S., & Attorresi, H. F. (2020). Verbal Analogies Computerized Adaptive Test: Comparison of Stopping Rules. Revista De Psicología, 38(1), 31–63. https://doi.org/10.18800/psico.202001.002

Issue

Section

Articles