Social Representations of the Past: The Coup of September 11, 1973 according to chil- dren and adolescents from la Ligua commune in Valparaiso, Chile

Authors

  • Ximena Faúndez Abarca Universidad de Valparaíso http://orcid.org/0000-0003-1987-7905

    Doctora en Psicología (Pontificia Universidad Católica de Chile). Profesora adjunta de la Escuela de Psicología de la Universidad de Valparaíso y miembro del claustro del Doctorado en Estudios Interdisciplinarios sobre Pensamiento, Cultura y Sociedad de la misma Universidad. Directora del Centro de Estudios Interdisciplinarios sobre Cultura Política, Memoria y Derechos Humanos (CEI-CPMDH) de la Universidad de Valparaíso. Dirección
    postal: Hontaneda 2653 Valparaíso-Chile. Contacto: ximena.faundez@uv.cl.

  • Fuad Hatibovic Díaz Universidad de Valparaíso http://orcid.org/0000-0002-5144-3341

    Doctor en Psicología Social (Universidad del País Vasco). Profesor adjunto de la Escuela de Psicología de la Universidad de Valparaíso. Investigador del CEI-CPMDH de la Universidad de Valparaíso. Dirección postal: Hontaneda 2653 Valparaíso-Chile. Contacto: fuad.hatibovic@uv.cl.

  • Manuel Cárdenas Castro Universidad de Valparaíso http://orcid.org/0000-0002-5484-0078

    Doctor en Comportamiento Social y Organizacional (Universidad Autónoma de Madrid). Profesor titular de la Escuela de Psicología de la Universidad de Valparaíso. Dirección postal: Hontaneda 2653 Valparaíso-Chile. Contacto: manuel.cardenas@uv.cl.

  • Juan Sandoval Moya Universidad de Valparaíso http://orcid.org/0000-0003-4648-2757

    Doctor en Psicología Social (Universidad Complutense de Madrid). Profesor titular de la Escuela de Psicología de la Universidad de Valparaíso y miembro del claustro del Doctorado en Estudios Interdisciplinarios de esta misma Universidad. Es investigador del CEI-CPMDH) de la Universidad de Valparaíso. Dirección postal: Hontaneda 2653 Valparaíso-Chile. Contacto: juan.sandoval@uv.cl.

  • Romina Adaos Orrego Universidad de Valparaíso

    Psicóloga (Universidad Católica del Norte), Doctoranda en Estudios Interdisciplinarios sobre Pensamiento, Cultura y Sociedad (Universidad de Valparaíso). Dirección postal: Hontaneda 2653 Valparaíso-Chile. Contacto: romina.adaos@gmail.com

  • Verónica Rodríguez Espinoza Universidad de Valparaíso http://orcid.org/0000-0002-5433-794X

    Magíster en Educación con mención en Gestión Educativa (Universidad de las Artes y Ciencias Sociales). Coordinadora Centro de Asesoría Psicoeducativa en la Escuela de Psicología de la Universidad de Valparaíso. Dirección postal: Hontaneda 2653 Valparaíso-Chile. Contacto: veronica.rodríguez@uv.cl.

DOI:

https://doi.org/10.18800/psico.202001.005

Keywords:

Social representations, Memory, Coup, Childhood and adolescence

Abstract

This paper analyzes the social representations of September 11, 1973, the date of the coup in Chile, of a sample of 1053 boys, girls and adolescents from Valparaíso. Participants ranged in age between 11 and 18 (M=14.83; SD=1.89). The Participatory Diagnostic Questionnaire in Childhood and Adolescence was used. The data were analyzed in two phases; first dictionaries were constructed, and then analyses of hierarchical clusters, multidimensional scaling and multiple correspondences were performed. Almost half of the participants failed to associate concepts with the date or associated concepts to other historical events. For those who did relate the concepts, they discuss negative consequences at a social and personal level, such as human rights violations, death, suffering and political violence. This is combined with the belief of a foundational violence that would have made social progress possible.

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2020-02-25

How to Cite

Faúndez Abarca, X., Hatibovic Díaz, F., Cárdenas Castro, M., Sandoval Moya, J., Adaos Orrego, R., & Rodríguez Espinoza, V. (2020). Social Representations of the Past: The Coup of September 11, 1973 according to chil- dren and adolescents from la Ligua commune in Valparaiso, Chile. Revista De Psicología, 38(1), 105–133. https://doi.org/10.18800/psico.202001.005

Issue

Section

Articles