Addressing High Ability in Chile: Facilitators and barriers in the school context

Authors

  • María Paz Gómez-Arizaga Universidad de Los Andes, Chile https://orcid.org/0000-0001-5984-6017

    Ph.D. en Educación Especial con mención en dotación y talento, University of Arizona. Profesora investigadora en la Facultad de Educación de la Universidad de los Andes. Dirección postal: Álvaro del Portillo 12.455, Las condes, Santiago, Chile. Contacto: mpgomez@ uandes.cl https://orcid.org/0000-0001-5984-6017

  • María Leonor Conejeros-Solar Pontificia Universidad Católica de Valparaíso, Chile https://orcid.org/0000-0001-9725-9753

    Doctora en Educación, Universidad de Concepción, Chile. Profesora titular de la Escuela de Pedagogía, Carrera de Educación Especial de la Pontificia Universidad Católica de Valparaíso. Dirección postal: Avenida El Bosque 1290, Campus María Teresa Brown de Ariztía, Viña del Mar, Chile. Contacto: leonor.conejeros@pucv.cl https://orcid.org/0000-0001-9725-9753

  • Katia Sandoval-Rodríguez Pontificia Universidad Católica de Valparaíso, Chile https://orcid.org/0000-0003-2871-9351

    Doctora en Ciencias de la Educación, Universidad de Granada, España. Docente de la Carrera de Educación Especial en la Pontificia Universidad Católica de Valparaíso. Dirección Postal: Avenida El Bosque 1290. Viña del Mar, Chile. Contacto: katia.sandoval@pucv.cl https://orcid.org/0000-0003-2871-9351

  • Sandra Catalán Henríquez Pontificia Universidad Católica de Valparaíso, Chile https://orcid.org/0000-0001-9255-4681

    Doctora en Investigación e Innovación Educativa, Universidad de Málaga, España. Docente asociada de la Carrera de Educación Especial en la Pontificia Universidad Católica de Valparaíso. Dirección postal: Avenida El Bosque 1290. Viña del Mar, Chile. Contacto: sandra. catalan@pucv.cl https://orcid.org/0000-0001-9255-4681

  • María Caridad García Cepero Consultora Independiente, Colombia https://orcid.org/0000-0001-6064-6581

    Ph.D. en Psicología Educativa – Altas Capacidades y Desarrollo de Talento, Universidad de Connecticut, Estados Unidos. Dirección postal: Diag. 57 N.1-60 Este, Torre B, Depto 502, Bogotá Colombia. Contacto: maria.caridad.garcia@gmail.com https://orcid. org/0000-0001-6064-6581

DOI:

https://doi.org/10.18800/psico.202002.012

Keywords:

High ability, Educational provision, School, Barriers, Facilitators

Abstract

This research investigates the beliefs that 14 members of the leadership team of four schools report about the strengths and obstacles present in these schools for addressing High Ability students. The qualitative content analysis of semi-structured interviews reveals two broad themes, beliefs and valuations and actions and practices. The results indicate openness about the subject, a restricted understanding of High Ability and administrative and technical obstacles to address High Ability students in the context of educational inclusion. A concerted and systematic effort that involves the entire school community is required in order to provide real opportunities for recognition and development for this group of students.

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2020-06-30

How to Cite

Gómez-Arizaga, M. P., Conejeros-Solar, M. L., Sandoval-Rodríguez, K., Catalán Henríquez, S., & García Cepero, M. C. (2020). Addressing High Ability in Chile: Facilitators and barriers in the school context. Revista De Psicología, 38(2), 667–703. https://doi.org/10.18800/psico.202002.012

Issue

Section

Articles