Retardo Mental Sociocultural o Diferencias Cognitivas en niños de nivel socioeconómico bajo

Authors

  • Luis Bravo Valdivieso Universidad Católica de Chile
    Psicólogo. Profesor de la Facullad de Educación de la Universidad Católica de Chile. Realizó sus estudios en la Universidad Católica de Chile y obtuvo el grado de doctor
    en la Universidad Católica de Lovaina (Bélgica). Es profesor desde 1961 y actualmente se desempeña como Vice-Decano de la Facul1ad de Educación. Ha realizado amplias investigaciones en el campo de los trastornos de aprendizaje y publicado varios libros acerca del tema.

DOI:

https://doi.org/10.18800/psico.199301.004

Abstract

The aim of this paper is to analize the term "sociocultural mental relardation" (M.R.) appliable in the U.S.A. to minorities group children who have got bordeline or low I.Q. and school leaming difficulties. In the Latin America context this tenn could be applied to the majority group of children as well, because of the high rate of school failure and the percenlage of "bordeline" o low I.Q. children, within the lower socio economic and culturallevels of the population The author discusses severa! Latinamerican studies and compares the WISC-R scores of Chilean and American children. It is concluded that the tenn «sociocultural mental relardation» is an inadecuate concept to explain the cognitive and verbal differences between subjects of middle and low socioeconomic level.

Downloads

Download data is not yet available.

Published

1993-01-01

How to Cite

Bravo Valdivieso, L. (1993). Retardo Mental Sociocultural o Diferencias Cognitivas en niños de nivel socioeconómico bajo. Revista De Psicología, 11(1), 45–66. https://doi.org/10.18800/psico.199301.004

Issue

Section

Articles