Effects of a virtual platform in reading comprehension and vocabulary: An alternative to improve reading abilities in Elementary school

Authors

  • Cecilia Thorne Pontificia Universidad Católica del Perú
    Doctora en Psicología de la Katholiek Universiteit Nijmegen. Fue profesora principal del Departamento de Psicología de la PUCP, miembro fundador del Colegio de Psicólogos del Perú y directora de la Revista de Psicología de la PUCP.
  • Kim Morla Pontificia Universidad Católica del Perú
    Magíster en Automatización y Computadoras del Instituto Politécnico de Bucarest Gheorghe Gheorghiu-Dej. Fue docente de Ingeniería Informática a nivel de pregrado y posgrado de la PUCP. Directora adjunta de la Dirección de Informática Académica de la PUCP
  • Paola Ucelli Pontificia Universidad Católica del Perú
    Doctora en Educación de la Universidad de Harvard. Profesora asociada de la Escuela de Postgrado en Educación de la Universidad de Harvard.
  • Teresa Nakano Pontificia Universidad Católica del Perú
    Magíster en Políticas Públicas y Sociales de la Universidad Pompeu Fabra. Docente del Departamento de Psicología de la PUCP. Coordinadora de Proyectos de Investigación de la Dirección de Informática Académica de la PUCP.
  • Beatriz Mauchi Pontificia Universidad Católica del Perú
    Doctora en Educación de la Universidad Católica del Perú. Profesora principal del Departamento de Humanidades de la PUCP.
  • Lorena Landeo Pontificia Universidad Católica del Perú
    Magíster en Educación de la Universidad de Harvard. Consultora senior de la Dirección Nacional de Información y Evaluación de la Calidad Educativa del Ministerio de Educación de la Nación Argentina. Consultora del Centro de Estudios en Políticas Públicas de Argentina.
  • Angie Vásquez Pontificia Universidad Católica del Perú
    Bachiller en Psicología de la Pontificia Universidad Católica del Perú. Asistente de docencia en el Departamento de Psicología de la PUCP. Asistente de investigación de la Dirección de Informática Académica de la PUCP
  • Román Huerta Pontificia Universidad Católica del Perú
    Bachiller en Ingeniería Informática de la Pontificia Universidad Católica del Perú. Asistente de docencia en el Departamento de Informática de la PUCP. Asistente de Desarrollo Informático de la Dirección de Informática Académica de la PUCP.

DOI:

https://doi.org/10.18800/psico.201301.001

Keywords:

reading comprehension, ICT, virtual platform, reading comprehension strategies, vocabulary

Abstract

Given, on the one hand, the poor results obtained by Peruvian children in the national and international reading assessments. And on the other hand, the increased investment intechnology for schools in the country, this study aimed to develop and test an online tool to improve reading comprehension. In order to do this, the reading comprehension strategies and vocabulary activities from the research-based digital environment ICON were adapted to design the platform LEO. A total of 88 fifth graders from urban middle-to-low-income private schools from Lima participated in this quasi-experimental study, which involved acontrol group and a treatment group that participated in a 12-week teacher-mediated digital intervention. All participants were administered reading and vocabulary assessments pre and post intervention. Results revealed that students who participated in the intervention achieved higher comprehension scores for narrative texts and higher vocabulary scores than those of the control group.

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2013-06-27

How to Cite

Thorne, C., Morla, K., Ucelli, P., Nakano, T., Mauchi, B., Landeo, L., … Huerta, R. (2013). Effects of a virtual platform in reading comprehension and vocabulary: An alternative to improve reading abilities in Elementary school. Revista De Psicología, 31(1), 3–35. https://doi.org/10.18800/psico.201301.001

Issue

Section

Articles