Statements journalism: When the press renounces being the scene of facts

  • Mario Munive Pontificia Universidad Católica del Perú
Keywords: Statements, Media, Information agenda, Journalism, Propaganda

Abstract

It is not a journalism genre, but a discourse that seems to be in the DNA of Latin America’s press. On the newsroom it is known as “He said, she said” journalism. This term refers to a kind of contagious disease. Journalists and media that have been affected assume that news can give us statements instead of facts. In other words, that the inverted pyramid is licensed to replace verified facts with others opinions. It is time to ask us some questions from an academic perspective. Why is “He said, she said” journalism so rooted on the day-to-day practices of journalists? What are the causes of this strong tendency in the content supply of the media? Have they impacted in the construction of the agenda or in the formation of public opinion? This article tries to give answers to these questions and also suggest to pay attention to a practice that nowadays is considered a necessary evil, although is recognized as a symptom of an insufficient quality of the news that are transmitted by local media.

References

Bastenier, M. A. (2009). Cómo se escribe un periódico. El chip colonial y los diarios en América Latina. Bogotá: FCE, Fundación Nuevo Periodismo Iberoamericano.

Beccaria, L. y Saint-Exupéry, P. (2013). Otro periodismo es posible. Manifiesto ‘XXI’. Fronterad. Revista digital. Recuperado de http://fronterad.com/?q=otro-periodismo-esposible-manifiesto-%E2%80%98xxi%E2%80%99

Bezunartea, O. (1998). Uso y abuso de declaraciones: el vicio de la prensa. ZER. Revista de Estudios de Comunicación, 5, 225-254. Bilbao: UPV/EHU. Recuperado de http:// www.ehu.eus/zer/hemeroteca/pdfs/zer05-09-bezunartea.pdf

Borrat, H. (1989). El periódico, actor del sistema político. Análisi, 12, 67-80. Recuperado de file:///D:/Users/mmunivem/Downloads/41078-89339-1-PB.pdf

Brown, J. A. C. (1991). Técnicas de persuasión. Madrid: Alianza Editorial.

Coriat, B. (1991). El taller y el cronómetro. Ensayo sobre el taylorismo, el fordismo y la producción en masa. México: Siglo XXI Editores.

Domenach, J. (1993). La propaganda política. Buenos Aires: Eudeba.

Durandin, G. (1983). La mentira en la propaganda política y en la publicidad. Barcelona: Paidós.

Espada, A. (2002) Diarios. Madrid: Espasa Calpe.

Fogel, J. F. y Patiño, B. (2007). La prensa sin Gutenberg. El periodismo en la era digital. Madrid: Punto de Lectura.

Gallego-Díaz, S. (1994). Periodismo de declaraciones. Recuperado de http://elpais.com/ diario/1994/07/03/opinion/773186402_850215.html

Grijelmo, A. (2008). El estilo del periodista. Madrid: Taurus.

Hinojosa, G. (2014). Periodismo y propaganda en el Perú. Correspondencia & Análisis, 4, 259-281. Lima: Universidad Particular de San Martín de Porres.

Lapuente, V. (2014). Una mirada crítica a nuestro periodismo. Recuperado de http://elpais. com/elpais/2014/04/25/opinion/1398439742_940322.html

Lichfield, G. (2000). La declarocracia en la prensa. Letras Libres, pp. 54-58. Recuperado de http://www.letraslibres.com/revista/convivio/la-declarocracia-en-la-prensa

Sánchez, E. (2008). Una prensa rezagada. Hora de cierre, 70, 10-11.

Sloan, R. y Thompson, M. (2005). Epic 2014. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=He22EGXJOqI

Varela, J. (2006). El fin de la era de la prensa. Recuperado de http://www.periodistas21.com/2006/08/el-fin-de-la-era-de-la-prensa.html

Vásquez Bermúdez, M. A. (2006). Noticias a la carta. Periodismo de declaraciones o la imposición de la agenda. Madrid: Comunicación Social Ediciones y Publicaciones.

Downloads

Download data is not yet available.
How to Cite
Munive, M. (2016). Statements journalism: When the press renounces being the scene of facts. Conexión, (6), 42-57. https://doi.org/10.18800/conexion.201602.003