How to study racism in the sports press?

  • Sharún Gonzales Pontificia Universidad Católica del Perú
Keywords: Stereotypes, content analysis, sports press, racism, media, Peru

Abstract

Ethnic and racial stereotypes are part of the language that the Peruvian sports press uses in the construction of news. At the same time, such press replicates the complaints of racist events in football.
This article refl ects on a methodological strategy to examine the coexistence of both elements in the Peruvian sports press. Taking into account the specific characteristics of this type of press and the particularity of racism in Peru, we detect the need to use a research approach that addresses diff erent dimensions of both textual discourse and discourse as a social, cultural and discursive practice.
It is a process that relates three stages of data collection: content analysis, critical discourse analysis and in-depth interviews with discourse producers. Put in dialogue, the results of the three analyzes show that the apparently contradictory relationship between the discourse and the practice of the Peruvian sports press are in fact coherent with the naturalization of racism in Peruvian society.

References

Compañía Peruana de Estudios de Mercado y Opinión Pública. (2012). Lectoría de Diarios en Lima Metropolitana. Recuperado de http://cpi. pe/images/upload/paginaweb/archivo/23/00Lector%C3%ADa%20 de%20Diarios %20en%20Lima%20 Metropolitana.pdf

Fairclough, N. (2003). Discourse and Social Change. Cambridge: Polity Press.

IPSOS PERÚ. (2013). Hábitos, usos y actitudes hacia la prensa escrita 2013. Marketing Data, 13(236). Lima: Ipsos.

Giddens, A. (2000). Capítulo 9. En Sociología. Tercera edición revisada (pp. 277- 315). Madrid: Alianza Editorial.

Gonzales, S. (2018). Representación del racismo y los estereotipos étnico/raciales en la prensa escrita deportiva peruana en el 2014 (Tesis de licenciatura). Pontificia Universidad Católica del Perú, Lima.

Hall, S. (1980). Codificar y Decodifi car. En Culture, Media and Language (pp. 129- 139). London: Hutchinson.

Lippmann, W. (1922). Opinión pública. New York: Harcourt.

Lino, S. L. E. Lundú, (2012). Observatorio Afroperuano de Medios de Comunicación. Lima: Lundu.

Oboler, S. (1996). El mundo es racista y ajeno: orgullo y prejuicio en la sociedad limeña contemporánea. (Documento de Trabajo, 74. Serie Antropología, 10). Lima: IEP

Pahuacho, A. (2014). “El tópico sacrifi cial en los discursos de la prensa deportiva en el Perú. El caso del futbolista Paolo Guerrero”. Correspondencias & Análisis, 4. Lima: USMP.

Pickering, M. (2001). Stereotyping: the politics of representation. New York: Palgrave.

Richardson, J.E. (2007). Analysing newspapers. An approach from critical discourse analysis. Hampshire: Palgrave Macmillan.

Rodríguez, A. (2007). Nosotros somos humanos, los otros no. El estudio de la Deshumanización y la Infrahumanización en Psicología. Revista IPLA, 1(1), 28-39.

Van Dijk, T. (2000). New(s) Racism: A discourse analytical approach. En C. Simon (Ed.), Ethnic Minorities and the Media (pp. 33-49). UK: Open University Press.

Van Leeuwen, T. (1996). The representation of social actors. En C. Caldas-Coulthard, y M. Coulthard, M. (Eds.), Texts and Practices. Readings in Critical Discourse Analysis (pp. 32-70). Londres: Routledge.

Van Sterkenburg, J., Knoppers, A. y De Leeuwan, S. (2010). Race, ethnicity, and content analysis of the sports media: a critical refl ection. Media, Culture & Society, 32(5), 819–839.

Wade, P. (2010). Race and ethnicity in Latin America (1st Ed.). London: Pluto Press.

Downloads

Download data is not yet available.
How to Cite
Gonzales, S. (2018). How to study racism in the sports press?. Conexión, (10), 87-97. https://doi.org/10.18800/conexion.201802.006