Corporalities and Bonds That Transcend the Scene: Inquiries From our Artistic Experience in a Peruvian Penitentiary

  • Lorena Pastor Pontificia Universidad Católica del Perú

    Magíster en Antropología y licenciada en Artes Escénicas por la Pontificia Universidad Católica del Perú (PUCP), y alumna del doctorado en Antropología de esa universidad. Desarrolla proyectos artísticos e investigaciones de artes escénicas como espacios de acción y reflexión comunitaria. Desde hace seis años dirige el Proyecto de Artes Escénicas en el Penal Modelo Ancón II (INPE-PUCP).

  • Silvia Tomotaki Pontificia Universidad Católica del Perú

    Bachillera en Artes Escénicas por la Pontificia Universidad Católica del Perú. Asistenta de docencia de los cursos de investigación en artes escénicas de la especialidad de Creación y Producción Escénica de la PUCP. Su trabajo artístico se focaliza en procesos de creación colectiva, la investigación desde las artes escénicas, y la relación de cuerpo, espacio y experiencia.

Keywords: Performing arts, performance, penitentiary, youth, body, experience

Abstract

The article presents the experience of the Performing Arts Workshop in Ancón II Model Penitentiary, from the point of view of the artists who facilitate the experience. What senses unfold? What are the creative routes and processes? The artistic experience is embodied as a process that transcends the scene, proposing the production and circulation of discourses and performances from the voice of its protagonists: the young men and women inmates at the prison. The body constitutes the central axis of subjective, discursive and performative production. The authors reflect on the performing arts as the production of experiences and relationships in the context of deprivation of liberty, understanding the processes as explorations and bonds in constant construction, as well as a research space that questions them regarding the meaning of their work and their role as artists.

Downloads

Download data is not yet available.
How to Cite
Pastor, L., & Tomotaki, S. (2020). Corporalities and Bonds That Transcend the Scene: Inquiries From our Artistic Experience in a Peruvian Penitentiary. Conexión, (13), 41-58. https://doi.org/10.18800/conexion.202001.002