Physical Education in the Shadow of the Pandemic: Reality in Peru

  • Luis Edwin Torres Paz Universidad Nacional Pedro Ruiz Gallo

    Es licenciado en Educación, especialidad Educación Física, y docente de la carrera profesional de Educación Física en la Universidad Nacional Pedro Ruiz Gallo; magíster en Psicología Educativa y doctor en Educación por la Universidad César Vallejo; y egresado de la maestría Actividad Física: Entrenamiento y Gestión Deportiva de la Universidad Internacional Iberoamericana (UNINI, México). Cuenta con experiencia como docente de Ciencias del Deporte, Ejercicio y Salud del Bachillerato Internacional. Es conferencista en temas de inclusión mediante el deporte.

  • Juan Carlos Granados Barreto Universidad Nacional Pedro Ruiz Gallo

    Es docente de la Facultad de Ciencias Histórico Sociales y Educación de la Universidad Nacional Pedro Ruiz Gallo de Lambayeque, y está adscrito al Departamento de Ciencias de la Educación de dicha facultad. Licenciado en Educación, especialidad Educación Física, y magíster en Ciencias de la Educación con mención en Investigación y Docencia, cuenta con estudios de doctorado en Educación en la misma institución. Es conferencista en temas educativos y miembro de RAFAPANA Perú.

Keywords: physical education, pandemic, globalization, communications, inequality

Abstract

In a globalized world, directed by technologies and communications, the reality for physical education is adverse, because of a large inequality gap that has made difficult to reinvent it in a balanced and inclusive way in the virtual sphere, unlike other areas. In addition, in some institutions it disappeared, at a time when the improvement of physical education programs would play an important role in the prevention of mental disorders, increased physical health and resilience in students, as stated by Unesco (2019). Also, in Peru, in International Baccalaureate schools and private schools with high costs, the hours of physical education increased, evidencing the recognition of its need and importance to reduce stress, anxiety and sedentary lifestyle in the medium and long term. Thus, it is necessary to evaluate the Peruvian situation addressing the socioeconomic aspect and teaching of physical education in the context of the pandemic and globalization.

Downloads

Download data is not yet available.
How to Cite
Torres Paz, L. E., & Granados Barreto, J. C. (2021). Physical Education in the Shadow of the Pandemic: Reality in Peru. Conexión, (16), 195-205. https://doi.org/10.18800/conexion.202102.009