The Telenovela and the Representation of Black Women: A Study from the Controlling Images Analytical Category

  • Matheus Effgen Santos Universidad Federal do Espírito Santo

    Máster del Programa de Posgrado en Comunicación y Territorialidades de la Universidade Federal do Espírito Santo (UFES), Brasil. Es periodista graduado por la Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP). Becario de la Fundação de Amparo à Pesquisa e Inovação do Espírito Santo.

    matheuseffgen@gmail.com

  • Gabriela Santos Alves Universidad Federal do Espírito Santo

    Profesora asociada del Departamento de Comunicación Social y del Programa de Posgrado en Comunicación y Territorialidades de la Universidade Federal do Espírito Santo (UFES), Brasil. Como investigadora, forma parte del LapVim - Laboratorio de Investigación en Combate a la Violencia contra la Mujer en Espírito Santo y del grupo de investigación CIA - Comunicación, Imagen y Afecto (UFES/CNPq). Realizó estudios de doctorado en Comunicación y Cultura en la Universidade Federal do Rio de Janeiro, institución donde también hizo un posdoctorado. Se graduó en Comunicación Social - Radio y TV en FAESA y en Historia por la UFES, especialización en Historia Política. En esta última universidad, cuenta con una especialización en Filosofía y una maestría en Estudios Literarios. Actualmente, cursa un posdoctorado en el Programa de Posgrado en Filosofía (UFES). Sus áreas de interés académico y artístico son la cultura audiovisual y las identidades femeninas, la representación en el audiovisual, la teoría feminista contemporánea, el género, y las racialidades. Es directora de audiovisuales.

    gabriela.alves@ufes.br

Keywords: Telenovela, Representation, Black woman, Amor de Mãe

Abstract

In Brazil, the telenovela has established itself as one of the most important products of television. Thus, it addresses the differences between social groups and disputes between them. The visibility for these groups that is built from this dynamic becomes a chance to promote their representation, when they see themselves as part of the nation. This study aims to understand the representation of Black women in the scenario of contemporary Brazilian telenovelas, focusing on Amor de Mãe (Dias & Villamarim, 2019–2021). The research consisted of analyzing the protagonists of the first part of this narrative, Camila (Jéssica Ellen) and Vitória (Taís Araújo), based on the analytical category of controlling images (Collins, 1990/2019), which unravels the logic that tries to justify the oppression experienced by these women. The results show that these images can be identified isolated and/or combined in the construction of these characters. At times, the telenovela plot questions these images; at others, it reinforces them.

 

Downloads

Download data is not yet available.
How to Cite
Effgen Santos, M., & Santos Alves, G. (2023). The Telenovela and the Representation of Black Women: A Study from the Controlling Images Analytical Category. Conexión, (19), 53-79. https://doi.org/10.18800/conexion.202301.003