Woman, Land and Territory in Contemporary Peruvian Art: Madre Nuestra (2018), by Luz Letts

  • Nataly Vergara Pontificia Universidad Católica del Perú

    Nataly Vergara Adrianzén es licenciada en Comunicación Audiovisual por la Pontificia Universidad Católica del Perú (PUCP). Formó parte del grupo de investigación OBITEL por siete años, lo cual le permitió asistir a seminarios internacionales de investigación en Chile, Brasil y Ecuador, y ser parte del equipo para las publicaciones de las investigaciones. En 2015, presentó una ponencia basada en su tesis de licenciatura en el VIII Seminario Regional de la Asociación Latinoamericana de Investigadores de la Comunicación - ALAIC en Argentina. En 2020, realizó el máster en Dirección de Arte en la Escuela Superior de Cine y Audiovisuales de Cataluña, España. Actualmente, se encuentra desarrollando su tesis de maestría en Historia del Arte y Curaduría en la Escuela de Posgrado de la PUCP, y es docente a tiempo parcial en esta última universidad, en la Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas y en Toulouse Lautrec.

Keywords: Ecofeminism, Ecoterritorial, Feminism, Contemporary art, Peru, Luz Letts

Abstract

Art as a discursive essence can become a means of reflection on our social reality. Madre Nuestra, by the plastic artist Luz Letts (2018), is an example of this, as this work represents an all-powerful woman who sustains the nation and questions gender stereotypes and violence against women in Peru. In turn, she realizes the powerful relationship of this with the land and territory, and it motivates us to think about the mutual support between women to fight the domination towards the female body and towards the natural world. Thus, it proposes the creation of a female collective identity as a force of the nation, a community defense of land and territory in the process of building a more just society. Finally, it outlines the need to rethink our country with an ecoterritorial and ecofeminist twist.

Downloads

Download data is not yet available.
How to Cite
Vergara, N. (2023). Woman, Land and Territory in Contemporary Peruvian Art: Madre Nuestra (2018), by Luz Letts. Conexión, (20), 39-56. https://doi.org/10.18800/conexion.202302.002