Through Archives, Images and Collaborations: Tomate Colectivo

  • Julio César Gonzales Oviedo Universidad Andina Simón Bolívar

    Doctor en Desarrollo Rural por la Universidad Autónoma Metropolitana - Unidad Xochimilco, México; máster en Archivo Cinematográfico y Audiovisual por la Elías Querejeta Zine Eskola, País Vasco; magíster en Antropología Visual y Documental Antropológico por la FLACSO, Ecuador; y licenciado en Comunicación Social por la Universidad de Lima, Perú. Actualmente, cursa la maestría en Comunicación con mención en Visualidad y Diversidades en la Universidad Andina Simón Bolívar, Ecuador. Sus líneas de interés en la investigación y creación giran alrededor de la cultura visual, la memoria, el territorio, los movimientos sociales, la ecología política y las prácticas artísticas colaborativas.
    juliogonzalesoviedo@gmail.com

Keywords: Memory, Territory, Audiovisual, Archive, Visual culture

Abstract

The essay proposes an approach to the audiovisual practices of the popular communication group Tomate Colectivo. Based on the experience of the audiovisual series Trazando resistencias (tomatecolectivo, 2014a, 2014b, 2014c, 2014d, 2014e, 2014f, 2014g y 2014h), it invites us to question visuality as a field in tension that involves the production, distribution and cultural meanings of images in audiovisual practices in contexts of ecoterritorial struggles. In this way, an attempt is made to investigate the relevance of the collective’s digital audiovisual archives as a potential space for research and construction of narratives, which not only document social and cultural processes, but also construct countervisualities from the ecoterritorial struggles in Cajamarca, Peru.

Downloads

Download data is not yet available.
How to Cite
Gonzales Oviedo, J. C. (2024). Through Archives, Images and Collaborations: Tomate Colectivo. Conexión, (21), 193-212. https://doi.org/10.18800/conexion.202401.007