The functional or program-based budgets and their application in Peru
DOI:
https://doi.org/10.18800/derechopucp.196801.002Keywords:
budgets, programs, Peru, public management, planning, efficiencyAbstract
The present article analyzes the importance of functional or program budgets in the public sector, as well as their implementation in Peru. In this context, the author defines functional budgets as a tool for public planning and management that allows for the allocation of public resources based on specific objectives, through the identification of programs and projects that can best contribute to achieving said objectives. On the other hand, it is established that the implementation of such program budgets in Peru has posed a series of challenges and difficulties due to the lack of serious plans, the broad powers of the legislative branch, as well as the null capacity for monitoring and the lack of continuous evaluation of programs by the government. Therefore, the question arises as to whether the program budget system really fits the reality of the country, or if it is rather a utopian system.
Downloads
References
Castillo, J. (1950). El derecho presupuestario en el Perú. Editorial PTCM.
Jiménez, J. (1963). Programación presupuestaria. Segundo curso intensivo de capacitación en materia de desarrollo económico. Publicación mimeografiada de las Naciones Unidas (CEPAL – DOAT) y del Instituto de Planificación del Perú – Lima.
Martner, G. (1962). Presupuestos gubernamentales. Santiago de Chile: Universitaria.
Ministerio de Hacienda y Comercio. (1964). Ley 14816, Por lo cual se expide la Ley orgánica del presupuesto de 1964.
Oficina Nacional de Racionalización y Capacitación de la Administración Pública. (1965, diciembre). Diagnóstico preliminar de la administración pública peruana y propuestas de reforma: documento de trabajo.
Subdirección Fiscal y Financiera del Departamento de Asuntos Sociales de las Naciones Unidas. (1962, diciembre 7). Manual de Presupuestos por Programas y Actividades. Seminario de Clasificación y Administración Presupuestaria en Sudamérica. Seminario patrocinado por la DOAT y la CEPAL. Santiago, Chile. https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/18317/S6200032_es.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Villarán, M. (1962). Anteproyecto de Constitución de 1931: exposición de motivos, por la comisión que él presidiera. P.L. Villanueva.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Derecho PUCP

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.