Intuitionism and Moral Reasoning

Authors

  • Guillermo Lariguet CONICET http://orcid.org/0000-0002-3737-5688

    Doctor en Derecho y Ciencias Sociales (con mención en Filosofía del Derecho) por la Universidad Nacional de Córdoba (Argentina). Investigador Independiente del Consejo de Investigaciones Científicas y Técnicas de Argentina (CONICET), con lugar de trabajo en el Centro de Investigaciones Jurídicas y Sociales de la Universidad Nacional de Córdoba. Miembro del Programa en Ética y Teoría Política de la misma Universidad. Premio Konex en Ética 2016, actualmente Profesor Visitante del Departamento de Filosofía del Derecho de la Universidad de Alicante. Código ORCID: 0000-0002-3737-5688. Correo electrónico: gclariguet@gmail.com

DOI:

https://doi.org/10.18800/derechopucp.201702.007

Keywords:

intuitionism, moral reasoning, non inferential perception, non natural facts, moral realism

Abstract

My goal for this paper can be presented as follows: I will attempt to show that objections to intuitionism, although they are serious, do not undermine entirely its fertility for knowledge and moral reasoning. This is probably the perception of contemporary philosophers like David Enoch, Robert Audi, Russ Shafer-Landau or John McDowell. In order to fulfill the objective mentioned above, I will do the following. First, I will outline broadly two of the paradigmatic features of moral intuitionism in order to identify it as a particular metaethics doctrine. Secondly, I will summarize some of the main objections that have been raised in order to discredit the value of moral intuitionism as a source both of moral knowledge and of valid support for moral reasoning. In third place, I will try, also briefly, to explain some of the possible (not all of course) answers to the objections previously mentioned in the paper. Fourth, I will recapitulate the more fruitful aspects of intuitionism, especially in regard to moral reasoning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Appiah, K.A. (2010). Experimentos en ética (trad. de L. Mosconi). Buenos Aires: Katz.

Audi, R. (2013). Moral perception: Soochow lectures in philosophy. Princeton-Oxford: Princeton University Press.

Bins di Napoli, R. (2012). O intuicionismo moral e os dilemas morais. Dissertatio. Revista de Filosofia, 35, 79-98.

Devitt, M. (2004). Realismo moral: una perspectiva naturalista. Areté 16(2), 185-206.

Dworkin, R. (1993). Los derechos en serio (trad. de M. Guastavino). Madrid: Planeta Agostini.

Dworkin, R. (2011). Justice for hedgehogs. Cambridge-Londres: Harvard University Press.

Enoch, D. (2011). Taking morality seriously: A defence of moral robust realism. Oxford: Oxford University Press.

Irwin, T. (2000). Ethics as an inexact science: Aristotle’s ambition for moral theory. En B. Hooker & M.O. Little (Eds.), Moral particularism (pp. 100-129). Oxford: Oxford University Press.

Lariguet, G. (2008). Dilemas y conflictos trágicos: Una investigación conceptual (prólogo de Manuel Atienza). Lima-Bogotá: Palestra-Temis.

Lariguet, G. (2011). Encrucijadas morales: Una aproximación a los dilemas y su impacto en el razonamiento práctico (prólogo de René González de la Vega). Madrid: Plaza y Valdés.

Lariguet, G. (2014). Analytical legal philosophy reloaded. Problema. Anuario de Filosofía y Teoría del Derecho, 8, 3-37. doi: 10.22201/iij.24487937e.2014.8.8159

Lukes, S. (2011). Relativismo moral (trad. de Bernardo Carillo). Madrid: Paidós.

Luque Sánchez, P. (2011). Las dos vías del realismo moral. Revista Discusiones, 10, 275-283.

Mackie, J.L. (2000). Ética: La invención de lo bueno y lo malo (trad. de T. Fernández Aúz). Barcelona: Gedisa.

McDowell, J. (1998). Virtue and Reason. En Mind, value and reality (pp. 50-74). Cambridge-Londres: Harvard University Press.

McPherson, T. (2015). Supervenience in ethics. En E.N. Zalta (ed.), The Stanford encyclopedia of Philosophy (Winter 2015 ed.), Recuperado de http://plato.stanford.edu/entries/supervenience-ethics/#TheEthSup

Moore, G.E. (1997). Principia ethica (trad. de A. García Díaz, agregados y revisiones de A.I. Stellino, 2da ed. revisada). México: Instituto de Investigaciones Filosóficas, UNAM.

Moreso, J.J. (2002). Guastini sobre la ponderación. Isonomía. Revista de Teoría y Filosofía del Derecho, 17, 227-249. Recuperado de http://www.cervantesvirtual.com/nd/ark:/59851/bmc9p3d0

Nozick, R. (2002). Meditaciones sobre la vida (trad. de C. Gardini). Barcelona: Gedisa.

Prichard, H. (1949). Moral obligation: Essays and lectures. Oxford: Oxford University Press.

Rawls, J. (1971/ 2003). Teoría de la justicia (trad. de M.D. González). México: FCE.

Rengifo Gardeazábal, M. (2005). El intuicionismo de Prichard. Ideas y Valores, 54(127) 35-53.

Ross, D.W. (2001). Lo correcto y lo bueno (trad. de L. Rodríguez Duplá, 2da ed.). Salamanca: Ediciones Sígueme.

Salles, A. (1999). Percepción y emociones en la moralidad. Isegoría, 20, 217-226. doi: 10.3989/isegoria.1999.i20.102

Shafer-Landau, R. (2005). Moral realism: A defence. Oxford: Oxford University Press. doi: 10.1093/0199259755.001.0001

Smith, M. (2015). El problema moral (intro. y trad. de R. Sánchez Brígido). Madrid: Marcial Pons.

Stratton-Lake, P. (2014). Intuitionism in ethics. En E.N. Zalta (ed.), The Stanford encyclopedia of Philosophy (Winter 2016 ed.), Recuperado de http://plato.stanford.edu/entries/intuitionism-ethics/

Vidiella, G. (2016). ¿Qué le aporta la neuroética a la ética? Manuscrito inédito presentado en el 2do Workshop de Ética y Teoría Política, Centro de Investigaciones Jurídicas y Sociales, Universidad Nacional de Córdoba, Argentina.

Published

2017-11-14

How to Cite

Lariguet, G. (2017). Intuitionism and Moral Reasoning. Derecho PUCP, (79), 127–150. https://doi.org/10.18800/derechopucp.201702.007