Changes in Law, Changes in Teaching
DOI:
https://doi.org/10.18800/derechopucp.200501.016Keywords:
Law, Theory, Practice, Positivism, Legal Reality, Legal Reasoning, Legal Education, Teaching MethodologyAbstract
This article evaluates the type of teaching provided in Peruvian law schools. The author points out that the current training process follows the positivist tradition. This model conceives of the law as a system of rules, which implies fidelity to the law and its mechanical application to the concrete case. However, it is clear that this approach does not respond to a social reality that requires a change in the law. The consequence of following this traditional approach is that students often end up with an understanding of the law that does not correspond to legal reality and practice. For this reason, it is proposed to adopt a view of law as a social practice rather than a set of rules and principles. In this sense, following Atienza and Ruiz Manero, it is proposed that the teaching of law should abandon this positive paradigm and focus on a new theory of law based on a constitutionalist paradigm. This new vision conceives of law as a system that balances theory and practice, with particular emphasis on the latter. In this sense, this perspective provides guidelines for future professionals to orient their reasoning from the moment they become familiar with theoretical concepts to the resolution of a given case.
Downloads
References
Aguiló Regla, J. (2000). Teoría general de las fuentes del Derecho (y del orden jurídico). Ariel Derecho.
Atienza Rodríguez, M. (2001). El sentido del Derecho. Ariel.
Atienza, M. y Ruiz Manero, J. (2007). Dejemos atrás el positivismo jurídico. Isonomía: Revista de teoría y filosofía del derecho, (27), 7-28.
Bohmer, M. F. (Comp.). (1999). La enseñanza del derecho y el ejercicio de la abogacía. Biblioteca Yale de Estudios Jurídicos. Gedisa.
Laporta, F. J. (2002). A modo de introducción: la naturaleza de las reflexiones sobre la enseñanza del Derecho. En F. Laporta (Ed.), La enseñanza del Derecho. Anuario de la Facultad de Derecho de la Universidad Autónoma de Madrid, n.º 6 (pp. 13-24).
Pérez Lledó, J. A. (2002). Teoría y práctica en la enseñanza del Derecho. En F. Laporta (Ed.), La enseñanza del Derecho. Anuario de la Facultad de Derecho de la Universidad Autónoma de Madrid, n.º 6 (pp. 197-268). Universidad Autónoma de Madrid y Boletín Oficial del Estado (BOE).
Rubio Correa, M. (2001). Ideas sobre qué es aprender (y enseñar) Derecho en un pregrado. Pontificia Universidad Católica del Perú.
Ruiz Manero, J. (2005). Lagunas en el derecho. Una controversia sobre el derecho y la función judicial. Marcial Pons. Ediciones Jurídicas y Sociales.
Vázquez, R. (s.f.). Modelos teóricos y enseñanza del Derecho (texto inédito).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Derecho PUCP

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.