Education in Values: Responsibility of Law School?

Authors

  • Beatriz Boza Dibos Pontificia Universidad Católica del Perú
  • Fernando del Mastro Puccio Pontificia Universidad Católica del Perú

DOI:

https://doi.org/10.18800/derechopucp.200901.010

Keywords:

Legal Education, Values, Law, Professional Responsibility, Ethics

Abstract

This paper addresses the professional responsibility in the training of lawyers and the implication of the existence of values in the practice of their profession. The authors recognize that lawyers act observing principles and duties; therefore, their performance is not limited to the defense of their clients but is linked to the defense of people's rights and the consolidation of the Constitutional Rule of Law, justice and social order. Likewise, the authors analyze the influence of the introduction of values in the training of lawyers, as well as the attitudes developed by students and professors regarding their professional performance. Finally, they present a proposal regarding the theoretical-practical approach to training in the Law School called "systemic model for training in values".

Downloads

Download data is not yet available.

References

Boisvert, J. (2004). La formación del pensamiento crítico. México D.F.: Fondo de Cultura Económica.

Boza, B. (2004). La abogacía: ¿profesión o empresa? Nuevos desafíos para el ejercicio profesional del abogado. En Homenaje a Jorge Avendaño. Lima: Fondo Editorial PUCP.

Capella, J. (1998). Una posición en la educación en valores. En Revista Educación (Vol. VII) Lima.

Duncan, D. y Silcock, M. (s/f). Values Acquisiton and Values Education: Some proposals. En British Journal of Education Studies.

Delval, J. (1991). Los fines de la educación. Madrid: Editorial Siglo XXI.

El Comercio. (23 de noviembre de 2008). Encuesta de Ipsos Apoyo. En El Comercio, p. 16.

Frisancho, S. (2007). La identidad moral: elemento fundamental para la enseñanza en derechos humanos. Lima: IDEHPUCP.

Fromm, E. (2006). Ética y psicoanálisis. México D.F.: Fondo de Cultura Económica.

Halliday, J. (1996). Values and Further Education.British Journal of Education Studies.

Instituto Interamericano de Derechos Humanos. (2006). Propuesta curricular y metodológica para la incorporación de la educación en derechos humanos en la educación formal. San José: IIDH.

Pérez, A. (2004). La cultura escolar en la sociedad neoliberal. Madrid: Morata.

Puig, J. (1996). La construcción de la personalidad moral. Barcelona: Paidós.

Trahtemberg, L. (2002). Una nueva mirada al vínculo maestro-alumno. En Psicoanálisis y educación. Lima: Sociedad Peruana de Psicoanálisis.

Maquiavelo, N. (2003). El príncipe. Madrid: Cátedra.

Schmidt, E. (2001). Ética y negocios para América Latina. Lima: Universidad del Pácifico.

Schopenhauer, A. (2000). Sobre la libertad. México D.F.: Fondo de Cultura Económica.

Strahtemberg, L. (2002). Una nueva mirada al vínculo maestro-alumno. En Psicoanálisis y educación. Lima: Sociedad Peruana de Psicoanálisis.

Weinstein, J. (1972). On the teaching of Legal Ethics. Columbia: Columbia Law Review.

Published

2009-06-01

How to Cite

Boza Dibos, B., & Mastro Puccio, F. del. (2009). Education in Values: Responsibility of Law School?. Derecho PUCP, (62), 191–216. https://doi.org/10.18800/derechopucp.200901.010