Stress and emotion regulation with graphic activities and expressive narrative

Authors

  • Minerva Vanegas-Farfano Universidad Autónoma de Nuevo León

    Estudiante de doctorado por la Facultad de Psicología de la Universidad Autónoma de Nuevo León, México. Dirección postal: Universidad Autónoma de Nuevo León, UANL, Fac. de Psicología. Av. Universidad S/N Ciudad Universitaria, San Nicolás de los Garza Nuevo León, C.P. 66451. México. Contacto: minerva.vanegas@gmail.com

  • Mónica González Ramírez Universidad Autónoma de Nuevo León

    Doctora en Metodología de las Ciencias del Comportamiento. Miembro del Sistema Nacional de Investigadores (Nivel I). Catedrática de la Facultad de Psicología de la Universidad Autónoma de Nuevo León, México. Dirección postal: Universidad Autónoma de Nuevo
    León, UANL, Facultad de Psicología. Av. Universidad s/n. Ciudad Universitaria, San Nicolás de los Garza. Nuevo León, C.P. 66451, México. Contacto: monygzz77@yahoo.com

  • Rodrigo Cantú Guzmán Universidad Autónoma de Nuevo León

    Doctor en Psicología. Miembro del Sistema Nacional de Investigadores. Psicólogo clínico e investigador de los Servicios Médicos de la Universidad Autónoma de Nuevo León y del Departamento de Bioquímica de la Facultad de Medicina de la Universidad Autónoma de Nuevo León. Dirección postal: Universidad Autónoma de Nuevo León, UANL, Facultad de Psicología. Av. Universidad s/n. Ciudad Universitaria, San Nicolás de los Garza. Nuevo León,
    C.P. 66451, México. Contacto: rodrigocantu@yahoo.com

DOI:

https://doi.org/10.18800/psico.201602.003

Keywords:

Experimental design, art therapy, perceived stress, emotion regulation

Abstract

The present study evaluated instructions in graphic and expressive writing tasks as stress and emotion regulation activity aids. Six experimental groups were composed of thirty university students. Effects were measured with the Mexican versions of the Perceived Stress Scale (PSS) and the Positive and Negative Affect Schedule (PANAS). The groups were similar in  the perceived stress and affect measures in time 1. Results demonstrated positive changes in both variables in time 2,for the intervention groups. The results indicate that it is necessary to evaluate the types of instructions given in experimental and clinical settings.

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2016-06-30

How to Cite

Vanegas-Farfano, M., González Ramírez, M., & Cantú Guzmán, R. (2016). Stress and emotion regulation with graphic activities and expressive narrative. Revista De Psicología, 34(2), 293–312. https://doi.org/10.18800/psico.201602.003

Issue

Section

Articles