Student or teacher? Its relevance on classroom motivational climate, motivation performance

Authors

  • Francisco Leal-Soto Universidad de Tarapacá https://orcid.org/0000-0002-9032-8223

    Doctor en Psicología por la Universidad Autónoma de Madrid, España. Académico del Departamento de Ciencias Sociales de la Universidad de Tarapacá en Iquique, Chile e investigador principal en el Centro de Investigación para la Educación Inclusiva. Dirección postal: Covadonga 894, CP 1100723, Iquique, Región de Tarapacá, Chile. Contacto: fleal@academicos.uta.cl. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-9032-8223

  • Rodrigo Ferrer-Urbina Universidad de Tarapacá https://orcid.org/0000-0001-5407-3158

    Doctor en Metodologías de las Ciencias del Comportamiento y de la Salud por la Universidad Autónoma de Madrid, España. Académico de la Escuela de Psicología de la Universidad de Tarapacá en Arica, Chile. Dirección postal: Avda. 18 de septiembre 2222, Arica, Región de Arica y Parinacota, Chile. Contacto: rferrer@academicos.uta.cl. ORCID:  https://orcid.org/0000-0001-5407-3158

  • Jesus Alonso-Tapia Universidad Autónoma de Madrid https://orcid.org/0000-0001-6544-0224

    Doctor en Psicología por la Universidad Autónoma de Madrid, España. Catedrático emérito en la Facultad de Psicología de la Universidad Autónoma de Madrid, España. Dirección postal: Ciudad Universitaria de Cantoblanco, 28049, Madrid, España. Contacto: jesus.alonso@uam.es. ORCID: https://orcid.org/0000-0001-6544-0224

  • E. Virna Rivero Universidad Mayor de San Andrés

    Doctora en psicología por la Universidad Paul Valery. Montpellier III, Francia. Docente titular de la Universidad Mayor de San Andrés, Bolivia. Dirección postal: Av. Villazón, Monoblock Central 1995, La Paz, Bolivia. Contacto: evrivero3@umsa.bo.

  • Rocío Peredo Universidad Mayor de San Andrés https://orcid.org/0000-0002-0784-0032

    Candidata a Doctora en Psicología Social en la Universidad de Granada, España. Catedrática emérita y coordinadora del Instituto de Investigación, Interacción y Posgrado de la carrera de Psicología de la Universidad Mayor de San Andrés, Bolivia. Dirección postal: Av. Villazón, Monoblock Central 1995, La Paz, Bolivia. Contacto: peredo.rocio@gmail.com. ORCID:  https://orcid.org/0000-0002-0784-0032

DOI:

https://doi.org/10.18800/psico.202301.004

Keywords:

Goal orientation, Expectations, Beliefs, Multilevel analysis, Structural equation modeling

Abstract

Main objective was to determine the effects of motivational configuration (CM) of the teacher and the student in group and individual levels, on classroom motivational climate (CMC), attributed motivation and satisfaction with the teacher (MASP) and estimated performance (RE). The data of 1,022 secondary students and 50 Bolivian teachers were analyzed using multilevel structural equation modeling. The CM of students and teachers was explained by motivational school climate, expectations of self-efficacy, goal orientation and beliefs about learning, knowledge and authority. The CM of the teacher had no impact on CMC, MASP and RE, but that of the student, especially the group level, which reflects common elements among the students of each class.

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2023-02-15

How to Cite

Leal-Soto, F., Ferrer-Urbina, R., Alonso-Tapia, J., Rivero, E. V., & Peredo, R. (2023). Student or teacher? Its relevance on classroom motivational climate, motivation performance. Revista De Psicología, 41(1), 87–116. https://doi.org/10.18800/psico.202301.004

Issue

Section

Articles