Visual procedures for the creation of an ‘expanded script’ throughout confusion and questions in Ignacio Aguero’s films

  • Tiziana Panizza Montanari Instituto de la Comunicación e Imagen, Universidad de Chile.

    Cineasta y académica en el Instituto de la Comunicación e Imagen de la Universidad de Chile. 
    Magíster en Arte y Medios de la Universidad de Westminster, Inglaterra y Cine Documental en la Escuela Internacional de Cine y Televisión, Cuba. Entre sus filmes se encuentran la trilogía Cartas visuales (2005-2013), Tierra en movimiento (2014) y Tierra sola (2017). Es autora de las investigaciones “Joris Ivens en Chile: el documental entre la poesía y la crítica” (Ed. Cuarto Propio) y “Recuperación del patrimonio fílmico de Isla de Pascua” (Ed. Pehuén, en elaboración).

Keywords: Cinematographic script, Ignacio Aguero, documentary film, expanded script, film creation

Abstract

This article reflects upon the script of non-fiction cinema. Throughout the documentaries of Chilean filmmaker Ignacio Aguero, there’s an examination of what engines creation in filmmaking: a state of confusion would be fertile for the approach to questions, key to the necesary wandering about in the creative process. Pedro Costa, Andrei Tarkovski, Raul Ruiz y Patricio Guzmán, agree with Aguero that is not possible to construct a film from script writing. In this drift of diagrams, erasures, listings, sketches, an ‘expanded script’ would be a more accurate procedure in the search for a system of relationships established inside of a film.

References

Atehortúa, J. (2017). Contra el guion cinematográfico, una entrevista a Pedro Costa. Recuperado de Diario el Mundo Sitio web: http://www.elmundo.com/portal/cultura/palabra_y_obra/contra_ el_guion_cinematografico_una_entrevista_a_pedro_costa.php

Carney, R. (1994). The Films of John Cassavetes: Pragmatism, Modernism, and the Movies, Londres: Cambridge University Press.

Godard, J.L. (2009). JLG/JLG, autorretrato de diciembre. Buenos Aires: Caja Negra Editores.

Jure, M. y Claro, M.L. (2002). Una perspectiva de la memoria histórica del país: los documentales de Ignacio Aguero. Santiago de Chile: Tesis para optar al grado de Licenciado en Comunicación Social, Universidad Diego Portales.

Martin, A. (2011). ¿Qué es el Cine Contemporáneo? Santiago de Chile: Uqbar Ediciones.

Panizza, T. (2010). Joris Ivens en Chile: el documental entre la poesía y la crítica. Santiago de Chile: Editorial Cuarto Propio.

Román, J. (1986). “Raúl Ruiz: el guion lo hago al final”. Revista Enfoque, n° 7.

Ruffinelli, J. (2011) El cine de Patricio Guzmán; en busca de la imagenes verdaderas. Santiago de Chile: Uqbar Editores.

Rull, G. (2009) “Acute Confusional State”. Recuperado de: https://patient.info/doctor/delirium-pro

Sabatini, F. (2013). Sobre la escritura: James Joyce. Madrid: Alba Editorial.

Tarkovski, A. (2016). Atrapad la vida: lecciones de cine para escultores del tiempo. Madrid: Errata Naturae Editores.

Wulf, A. (2015). La Invención de la Naturaleza: el nuevo mundo de Alexander von Humboldt. Barcelona: Penguin Random House.

Downloads

Download data is not yet available.
How to Cite
Panizza Montanari, T. (2018). Visual procedures for the creation of an ‘expanded script’ throughout confusion and questions in Ignacio Aguero’s films. Conexión, (9), 124-141. https://doi.org/10.18800/conexion.201801.007