Visual procedures for the creation of an ‘expanded script’ throughout confusion and questions in Ignacio Aguero’s films

Authors

  • Tiziana Panizza Montanari Instituto de la Comunicación e Imagen, Universidad de Chile.

    Cineasta y académica en el Instituto de la Comunicación e Imagen de la Universidad de Chile. 
    Magíster en Arte y Medios de la Universidad de Westminster, Inglaterra y Cine Documental en la Escuela Internacional de Cine y Televisión, Cuba. Entre sus filmes se encuentran la trilogía Cartas visuales (2005-2013), Tierra en movimiento (2014) y Tierra sola (2017). Es autora de las investigaciones “Joris Ivens en Chile: el documental entre la poesía y la crítica” (Ed. Cuarto Propio) y “Recuperación del patrimonio fílmico de Isla de Pascua” (Ed. Pehuén, en elaboración).

DOI:

https://doi.org/10.18800/conexion.201801.007

Keywords:

Cinematographic script, Ignacio Aguero, documentary film, expanded script, film creation

Abstract

This article reflects upon the script of non-fiction cinema. Throughout the documentaries of Chilean filmmaker Ignacio Aguero, there’s an examination of what engines creation in filmmaking: a state of confusion would be fertile for the approach to questions, key to the necesary wandering about in the creative process. Pedro Costa, Andrei Tarkovski, Raul Ruiz y Patricio Guzmán, agree with Aguero that is not possible to construct a film from script writing. In this drift of diagrams, erasures, listings, sketches, an ‘expanded script’ would be a more accurate procedure in the search for a system of relationships established inside of a film.

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2018-09-05

How to Cite

Panizza Montanari, T. (2018). Visual procedures for the creation of an ‘expanded script’ throughout confusion and questions in Ignacio Aguero’s films. Conexión, (9), 124–141. https://doi.org/10.18800/conexion.201801.007

Issue

Section

Articles